목적: 본 연구에서는 프로스포츠구단에서 운영하는 유소년스포츠클럽을 이용하는 고객들에게 제공되는 서비스 품질의 중요도와 만족도를 IPA 분석을 통해 규명하고 유소년스포츠클럽의 서비스 품질 개선과 경영 활성화를 위한 방안을 모색하는데, 그 목적이 있다. 방법: 이를 위해 ‘파랑’ 지역 A 구단 유소년스포츠클럽에 참여하는 학생 309명을 표집하였다. 프로스포츠구단 유소년클럽의 교육서비스 품질에 대한 중요도 및 만족도 간의 차이 검정 결과를 토대로 프로스포츠구단 유소년클럽의 교육서비스 품질에 대한 IPA분석을 실행한 내용은 다음과 같다. 결과: 본 연구결과 첫째, I 사분면은 중요도와 만족도가 모두 높은 속성으로 구성되며, 현재 상태의 지속적인 유지와 관리가 요구된다. I 사분면에는 지도자 전문성, 지도자 인성, 지도자와의 소통, 응급상황에 대한 대처, 수업 분위기, 프로그램 수준, 지도자의 열정, 학생들에 대한 관심, 건강증진 추구, 자기계발 지향, 스트레스 해소, 프로그램 재미 등 12가지 서비스 품질요인이 나타났다. 둘째, Ⅱ 사분면 중요도는 높으나 만족도가 낮은 속성으로 구성되어 최우선적인 개선이 요구되는 영역이다. Ⅱ 사분면에서는 시설의 안정성, 프로그램 지속성 등 2가지의 서비스 품질요인이 나타났다. 셋째, Ⅲ 사분면은 중요도와 만족도가 모두 낮은 속성이므로 우선적으로 개선에 대한 고려사항에서 제외된다. Ⅲ 사분면에는 시설의 청결성, 시설의 규모, 시설의 접근성, 프로그램 체계성 등 4가지 서비스 품질요인이 나타났다. 넷째, Ⅳ 사분면은 중요도는 낮은 데 비해 만족도가 높은 속성으로 과도한 투자가 되는 건 아닌지에 대해 고려되어야 할 영역이다. Ⅳ 사분면에는 요인이 나타나지 않았다. 결론: 유소년클럽의 활성화를 위해서는 프로스포츠구단의 적극적인 지원과 관심이 필요하며 교육서비스 품질이 향상되어야 할 것이다. 더 나아가 국가의 정책적인 방안도 강화되어 뒷받침되어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 프로스포츠구단 유소년 클럽의 교육서비스 품질에 관한 중요도와 만족도에 대한 양적인 자료를 제시하였다. 이를 통해, 프로스포츠구단 유소년 클럽이 지닌 강점과 앞으로 보완해야 할 점에 대한 정보를 제공할 수 있다고 판단된다.
Purpose: The purpose of this study is to investigate the importance and satisfaction of service quality provided to customers who use youth sports clubs operated by professional sports clubs through IPA analysis and to find ways to improve service quality and revitalize management of youth sports clubs operated by professional sports clubs. Methods: To this end, students participating in youth sports clubs currently operated by professional sports clubs were selected as the population. The sampling of the study subjects was investigated by sampling 309 people using a stratified colony sampling, one of the probability sampling. Results: As a result of this study, first, quadrant I consists of attributes with high importance and satisfaction, and continuous maintenance and management of the current state is required. Quadrant I includes leader expertise, leader personality, communication with leaders, coping with emergencies, class atmosphere, program level, leader"s passion, interest in students, pursuit of health promotion, orientation to self-development, stress relief, and fun of the program 12 There were four service quality factors. Second, Quadrant II consists of attributes with high importance but low satisfaction, so it is an area that requires top priority improvement. In quadrant II, two service quality factors, such as facility stability and program continuity, appeared. Third, quadrant III is an attribute with low importance and low satisfaction, so it is preferentially excluded from consideration for improvement. In quadrant III, there were four service quality factors: facility cleanliness, facility size, facility accessibility, and program systematicity. Fourth, the IV quadrant is an area to be considered whether excessive investment is being made due to the attributes of high satisfaction but low importance. No factors appeared in the IV quadrant. Conclusion: In order to revitalize youth clubs, active support and interest from professional sports teams are required, and the quality of educational services should be improved. Furthermore, the national policy measures should be strengthened and supported. Therefore, in this study, quantitative data on the importance and satisfaction of the quality of educational services of youth clubs in professional sports clubs were presented. Through this, it is judged that it is possible to provide information on the strengths of the youth club of professional sports teams and what needs to be supplemented in the future.