본 논문은 왕문(王門) 태주철학(泰州哲學)의 의미와 성격을 그들의 주요 사상과개념을 중심으로 정리하여 분석한 것이다. 태주 왕문은 양명 문하의 다른 학파들과는 달리 그들만의 파격적인 철학관과 이에 대한 독특한 체득을 보여준다. 특히 태주학자들은 당시의 유학적 관점을 뛰어넘어 각 개체의 주체성과 자유의지를 인정하고욕망을 긍정하며 모든 사람이 평등함을 강조함으로써, 모든 존재가 하나(만물일체) 로서 동등함을 말하고, 이를 바탕으로 자신들이 지향하는 평등의 이상사회를 구현하려고 하였다.
일반적으로 왕문 태주철학은 왕간을 시작으로 왕벽, 왕동과 또 이들로부터 영향을받은 안균, 양여원(하심은), 나여방 등으로 계승되면서 그들만이 지닌 철학의 독특성과 다양성을 구현해 나갔다. 특히 이들 태주학자들은 현성양지와 영명한 양지심체의 자연스러운 흐름, 그리고 백성일용과 만물일체, 평등, 욕망 및 이상사회 등의다양한 주제에 관심을 가지고 이에 대한 실현방법을 논했다. 이러한 노력을 통해 태주학자들은 기존의 교조적인 유학이 지녔던 형식적인 요소를 벗어나서 보다 자유로운 유학정신과 세계관을 구현하려고 하였다. 그러기에 그들은 우주의 중심으로서의자신에 대한 자각을 바탕으로 주체의 중요성을 강조하고, 나아가 모든 존재의 평등함과 자유스러움을 고양하며 만물일체를 추구하여 이상적인 사회를 구현하려고 하였다.
그러나 태주학자들은 자신들의 노력에도 불구하고 형식적인 유교가 지배하던 당시의 현실적인 한계를 넘어서지 못하였고, 그 결과 그들의 주장은 그저 맹목적인 자유나 공허한 주체의식의 고양 정도로 치부되거나, 광기(狂氣), 의욕(意欲), 재기(才 氣) 등의 발산으로 간주되어 그 가치가 폄하되거나 혹은 시대적인 상황이나 정치적현실을 부정하는 극단적인 논리 정도로 평가되고 말았다.
This paper is an analysis of the connotation thoughts and concepts of Taizhou Yangming schools’ philosophy by organizing them around their main ideas and concepts. Unlike other academic groups in the royal texts, the Taizhou Yangming schools’ philosophy shows their own unconventional philosophical views and unique fitness. In particular, the main arguments of Taizhou Yangming schools’ philosophy discuss and argue various and unconventional details, such as the pursuit of the subjectivity of each individual and the freedom of their free will and desire, and the realization of equality based on recognizing the equality of existence and the realization of an ideal society.
In general, the philosophy of Taizhou has embodied the uniqueness and diversity of their philosophy when it is inherited and developed from Wanggen, Wangbi, Wangdong and Angjun, Liangruyuan and Luorufan, which were influenced by them. In particular, they are interested in various topics such as the Innate knowledge of good, Nature, People's daily use, All things, Equality, Desire and Ideal society, and are looking for ways to realize them. Through these efforts, Taizhou Yangming schools’ philosophy was designed to achieve a freer human form and world beyond the formal elements of the traditional study of Confucianism. So they wanted to realize All things and an Ideal society by emphasizing the importance of the individual self, which is the subject, and by emphasizing the equality and freedom of all people, recognizing themselves as the center of the universe and allowing all beings to regain their originality.
On the other hand, however, these people's free and ideal ceremonies did not go beyond the spiritual situation dominated by the formal Confucianism at the time, and as a result, they were regarded as blind freedoms, subject-consciousness, exposure to madness, motivation and comeback, or dismissed as a logic that contradicts the times and political reality.