본 연구는 코로나 팬데믹에 따른 대학 원격수업에서의 교수자 역할의 중요도와 실행도를 비교·분석하고 원격수업 개선에 필요한 시사점을 도출하는 데 목적이 있다. 본 연구에서는 원격수 업에서 교수자 역할을 교수설계자, 학습상담자, 학습환경관리자, 상호작용촉진자, 학습평가자, 학습정보제공자 등으로 세분화하고 영역별로 중요도 및 실행도를 탐색하였다. 본 연구는 2021학년 1학기 수도권 소재 B대학에서 개설한 교육학개론, 특수교육학개론 등 교직과목을 원격수업으로 수강하는 대학생 158명을 대상으로 하였다. 연구결과, 첫째, 원격수업에서의 교수자 역할의 중요 도는 학습환경관리자, 학습상담자, 학습정보제공자, 교수설계자, 상호작용촉진자, 학습평가자 순으로 나타났다. 둘째, 원격수업에서의 교수자 역할의 중요도와 실제 원격수업에서의 실행도는 6 개 영역 및 영역별 하위 항목에서 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 원격수업에 서의 교수자 역할 중 학습상담자, 학습환경관리자는 강점영역으로, 교수설계자, 학습정보제공자는 약점영역으로 나타났다. 본 연구결과는 앞으로 대학당국에서는 교수자의 학습목표 설정, 콘텐츠 구성 및 내용 조직, 학습동기 유발, 효과적인 수업참여 방안 수립 등 교수설계자로서 역할수행에 어려움이 없도록 지원하는 방안을 마련할 필요가 있음을 시사한다. 또한, 교수자는 원격수업 관련 각종 질의에 대한 상담, 수업참여 및 각종 학습활동 안내 등 상담자와 관리자로서의 역할 수행을 지속적으로 유지할 필요가 있음을 시사한다. 상기와 같은 내용들을 바탕으로, 본 연구에서는 대학 원격수업에서의 교수자 역할에 대한 이론적, 실천적 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study was to compare and analyze the importance and performance of the role of instructors in the university's online classes due to the COVID-19 pandemic, and to derive implications for improving the online classes. In this study, the roles of instructors in the online classes were divided into professor designer, learning counselor, learning environment manager, interaction facilitator, learning evaluator, and learning information provider. The importance and performance of each domain were searched. This study surveyed 158 students taking online teaching profession courses such as Introduction to Education and Introduction to Special Education established at B University, located in the metropolitan area, in the first semester of the 2021 year. As a result of the study, first, the importance of the instructor’s role in the online classes were found to be in the order of learning environment manager, learning counselor, learning information provider, instruction designer, interaction facilitator, and learning evaluator. Second, it was found that there were significant differences in the importance and performance of the instructor’s role in online classes in all six areas and sub-categories for each area. Third, among the roles of instructor in the online classes, learning counselor, and learning environment manager were the areas of strength, and teaching designers and learning information providers were the areas of weakness. The results of this study suggest that the university authorities need to prepare a plan to support the instructor's role performance as an instruction designer by setting learning goals, organizing contents and content organization, inducing learning motivation, and establishing effective class participation plans. In addition, it is implied that the instructors need to continuously maintain their roles as counselors and managers by answering various inquiries related to online classes and introducting class participation and various learning activities. Based on the above contents, this study presented theoretical and practical implications for the role of instructors in online classes at universities.