본 논문은 한국인 스페인어 학습자(이하 KS 학습자)에 의한 스페인어 파열음소가 어떻게 실현되는지, 원어민의 발화와는 어떠한 차이가 있는지에 관한 연구이다. 스페인어를 배우는 한국인 대학생들이 발화한 스페인어 무성 파열음소 /p, t, k/와 유성 파열음소 /b, d, g/의 변이음을 녹음한 후, 음성분석프로그램인 프라트(Praat)를 사용하여 폐쇄구간, 개방구간, 유성음화 비율, 접근음화 비율 등을 측정하여 발화 양상을 분석하였다. 실험 결과, KS 학습자가 스페인어의 [p, t, k]를 발화시에는 약기음화, 강경음화 현상이 일어났다. 한국어에 경음이 존재하기 때문에 KS 학습자가 스페인어의 경음을 강하게 발화할 수 있었다고 볼 수 있다. 원어민의 경우 무성 파열음의 무성성과 유성 파열음의 유성성에 충실하였으나 KS 학습자의 경우 무성 파열음의 무성성과 유성 파열음의 유성성에 상대적으로 충실하지 못하였다. 또한, KS 학습자는 한국어에 존재하지 않은 스페인어의 접근음에 습득에 어려움을 겪는다는 것을 알 수 있었다. Flege(1995)가 주장한 바와 마찬가지로 L2의 접근음이 한국어에 존재하지는 않지만 음성적 거리가 가깝기 때문에 L1의 음성범주에 동화되어 스페인어 접근음의 습득이 어려웠던 것이다. KS 학습자의 스페인어 학습에 영향을 미치는 언어학적 변인으로는 총 공부기간, 거주 경험, 거주기간임이 나타났다. 본 논문은 지금까지 연구되지 않았던 KS 학습자의 발화에 관하여 음향음성학적으로 실험한 논문으로 앞으로 스페인어 발음 연구를 위한 자료로 활용될 수 있다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate how the Spanish phonemes /p, t, k, b, d, g/ are produced by Koreans and what is the difference compared to Spanish native group. After recording allophones produced by Korean university students, it uses a speech analysis program Praat to analyze the closure duration, release burst duration, rate of sonorization, and rate of approximantization. According to the results of this study, when native Koreans who are learning Spanish language (hereinafter, ‘KS learners’) pronounce the Spanish [p, t, k], ‘weak aspiration’ and ‘strong fortisation’ phenomenon can occur. As Korean language has its own fortis, Korean participants tend to pronounce the tense sounds of the Spanish language strongly. The pronunciation of voiced and voiceless plosives by native Spanish speakers is faithful to the voiced-voiceless distinction. However, the Koreans are relatively less faithful to the voiced-voiceless distinction due to the influence of their mother language. In addition, they have difficulty acquiring approximants [β, ð, ?] that do not exist in the Korean language. As argued by Flege (1995), the L2-approximants that do not exist in the Korean language are assimilated to the phonetic category of L1 due to phonetical closeness. Lastly, linguistic variables that have significant influence on the learning of Spanish language by KS leaners are: total learning period, stay experience in Spanish-speaking countries, and period of stay. This article conducts an analysis of acoustic-phonetic characteristics of KS leaners, an uncharted field of study. The results of this study can be utilized as basic data for future studies on the production of Spanish language.