본 연구의 목적은 특수학교 운동부지도자의 운동부 운영과정에 대한 경험의 의미를 분석하고 고찰하는데 있다. 이론적 표본추출(Theoretical sampling)을 통해 특수학교에 소속되어 특수학교 운동부를 지도하고 있는 지도자 7명을 연구 참여자로 선정하였다. 결과는 Strauss와 Corbin(1990)의 근거이론 방법을 적용하여 개념 도출 및 패러다임을 구성하고 상황모형을 개발하였다. 개방코딩 결과 155개의 개념이 도출되었다. 이를 다시 49개의 하위범주로 구성하였으며, 하위범주는 15개의 상위범주로 최종 범주화하였다. 특수학교 운동부지도자의 운동부 운영 과정 및 경험을 패러다임 모형에 적용한 결과 중심현상은 ‘어려운 특수학교 운동부 운영’으로 도출되었다. 중심현상에 영향을 주는 인과적 조건의 범주로 ‘외면된 장애학생선수 관리’, ‘선수선발의 어려움’으로 확인되었다. 맥락적 조건의 범주는 ‘특수학교 운동부에 대한 인식’, ‘주변 환경 제약’으로 나타났다. 작용/상호작용 전략을 촉진하는 역할인 중재적 조건은 ‘지도자 전문성 함양’, ‘주변 협조’, ‘마음가짐’으로 도출되었다. 중심현상을 대처하는 작용/상호작용 전략으로는 ‘선수양성을 위한 노력’, ‘전환교육 역할’로 도출되었다. 이에 따른 결과로 ‘성과’, ‘보람’, ‘지도자가 느끼는 한계’, ‘장애학생선수 육성 체계 필요’, ‘특수학교 운동부의 필요성’으로 도출되었다. 이러한 분석과정을 통해 ‘어려운 환경 속에서도 장애학생 선수 육성하기’로 핵심범주를 도출하였고, 그에 따른 상황모형을 제시하였다. 분석 결과를 토대로 논의에서는 특수학교 운동부 운영 중 경험하는 어려움, 특수학교 운동부지도자의 노력, 장애학생선수 육성의 방향성에 대해 시사하였다.
The purpose of this study is to analyze and examine the meaning of the managing experiences of the sports department coach in special schools based on the Grounded theoretical Approach. Through theoretical sampling, Seven coaches who are in charge of the special school sports teams, belonging to the special school were selected as participants of the study. As a result, by applying the grounded theory method of Strauss and Corbin (1990), concept derivation and paradigm were constructed, and a circumstantial model was developed. As a result of open coding, 155 concepts were derived. This was again composed of 49 subcategories, which were finally categorized into 15 upper categories. First, as a result of applying the training process and experience of the sports team coach of a special school to the paradigm model, the focal phenomena was derived as 'difficult operation of the sports team in special schools'. The categories of causal conditions were identified as 'management of neglected disability students' and 'difficulty in selecting athletes', and contextual conditions were derived from 'recognition of special school sports teams' and 'restrictions of surrounding environment'. The intervening conditions, which is the role of promoting the strategic action/interaction, was derived from 'cultivation of coach expertise', 'collaboration in the surrounding area', and 'mindfulness'. 'Efforts' and 'Role of Transformation Education' were derived. As a consequences, ‘performance’, ‘reward’, ‘limits felt by coaches’, ‘necessity of a system for fostering disabled students and athletes’, and ‘necessity of special school sports teams’ were derived. This analysis process derived a key category as a 'nurturing disabled student athletes in difficult environments' was presented. Based on the results of the analysis, the discussion suggested the difficulties experienced during the operation of the sports teams of special schools, the efforts of the sports coaches of special schools, and the direction of nurturing athletes with disabilities.