본 연구는 2022 개정 사회과 교육과정과 중학교 사회 교과서에 나타난 공감 관련 내용을 분석하고 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 연구 결과, 2022 개정 사회과 교육과정에서는 공감 관련 언급이 2015 개정교육과정보다 감소했으나, 문화 다양성과 사회적 소수자에 대한 공감이 강조되는 방향으로 변화했음을 확인하였다. 또한, 중학교 사회 교과서의 세 개 단원(‘세계화 시대, 지리의 힘’, ‘아시아’, ‘인간과 사회생활’)을 분석한 결과, 개인적 공감과 사회적 공감이 함께 나타났으며, 사회적 공감 활동이 더 높은 비중을 차지하고 있었다. 개인적 공감은 지역성, 세계화, 종교 및 문화 다양성 이해와 관련된 활동에서, 사회적 공감은 사회적 차별과 갈등 문제를 중심으로 이루어졌다. 특히 ‘인간과 사회생활’ 단원에서는 사회적 소수자의 입장을 이해하고 해결 방안을 모색하는 활동이 활발하게 나타났다. 사회적 공감의 발달 단계(노출-설명-경험) 분석 결과, 교과서에서 노출 단계만 독립적으로 제시되는 경우는 드물었으며, 대부분 설명과 경험 단계로 연결되는 구조를 보였다. 설명 단계에서는 사회적 문제의 구조적 원인을 분석하고 이해하는 활동이 많았고, 경험 단계에서는 역할극, 사례 조사, 문제 해결 방안탐색 등을 통해 학생들이 실천적인 공감 능력을 기를 수 있도록 구성되었다. 그러나 지리 영역에서는 사회적 공감 활동이 상대적으로 적고, 개인적 공감에 초점이 맞추어져 있었다. 이러한 분석 결과를 바탕으로, 본 연구에서는 사회과 교육에서 공감 교육을 강화하기 위한 몇 가지 제언을 하였다. 첫째, 사회과교육과정에 공감 관련 내용을 더욱 반영하여 학생들의 공감 능력이 함양될 수 있도록 해야 한다. 둘째, 사회과 교과서 개발 시 개인적 공감을 기초로 하되, 사회적 공감 활동을 강화하여 학생들이 사회 문제를 구조적으로 이해하고 실천할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 사회적 공감의 경험 단계를 확대하여 학생들이 공감 능력을 내면화하고 실제 사회적 실천으로 연결할 수 있도록 구성해야 한다. 마지막으로, 공감 교육을 효과적으로 수행하기 위해 교사의 교수 · 학습 역량을 강화하고, 관련 연수 및 지원을 확대해야 한다.
The purpose of this study was to analyze the contents related to empathy that appeared in the 2022 revised social studies curriculum and Middle School Social Textbooks and to derive implications. As a result of the study, it was confirmed that in the revised curriculum, comments related to empathy decreased compared to the 2015 revised curriculum, but changed in the direction of emphasizing cultural diversity and empathy for social minorities. In addition, as a result of analyzing the three units of the middle school social textbook, personal empathy and social empathy appeared together, and social empathy activities accounted for a higher proportion. Personal empathy was centered on social discrimination and conflict issues in activities related to locality, globalization, understanding religion and cultural diversity, and social empathy. In particular, in the ‘Human and Social Life’ unit, activities to understand the positions of social minorities and seek solutions appeared actively. As a result of the analysis of the developmental stage of social empathy, it was rare that only the exposure stage was independently presented in the textbook, and most of them were linked to the explanation and experience stage. In the explanation stage, there were many activities to analyze and understand the structural causes of social problems, and in the experience stage, students were organized to develop practical empathy skills through role plays, case studies, and problem-solving search. However, in the geographic area, social empathy activities were relatively few, and the focus was on personal empathy. Based on these analysis results, this study made several suggestions to strengthen empathy education in social studies education. First, social empathy education needs to be systematically conducted by further reflecting the contents related to empathy in the social studies curriculum. Second, when developing social studies textbooks, it is based on personal empathy, but it is necessary to strengthen social empathy activities so that students can understand and practice social problems structurally. Third, the stages of empathy development should be clearly distinguished, and in particular, the stages of experience should be expanded so that students can internalize their empathy ability and connect them to actual social practice. Finally, in order to effectively carry out empathy education, teachers’ teaching and learning capabilities should be strengthened, and related training and support should be expanded.