메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘 추계 학술대회 논문집 한국자동차공학회 1997년 춘계학술대회논문집 2호
발행연도
1997.6
수록면
28 - 33 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The brake noise can be generated by brake drum vidration when the brake force is exerted on the drum. Even under the condition of constant friction coefficient the brake drum and shoe are nutually affected by each other through the brake material such that the squeal noise is generated by self excitation. In this study, the equation of motion is derived by energy method for the combined system, which consists of drum, shoe and equvalent spring for the brake material. The natural frequencies and mode shapes of the system are obtained by numerical calculation and experiment. The mode shapes are also obtained experimentally through modal analysis by using transfer function method for a drum brake assembly with the braking force applied. The analytical and experimental results are compared with each other. The numerical and experimental results show that the error for the natural frequencies up to third mode is less than 5 percent. The mode shapes up to the fourth mode are in good agreement with numerical results. Measurement of the brake noise from brake dynamometer shows that there is a close relation between unstable squeal noise and the natural frequencies up to fourth mode.

목차

ABSTRACT

1.서론

2.마찰과 브레이크 진동

3.브레이크 시스템의 운동방정식

4.실험 결과 및 고찰

5.결론

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-556-014116883