본 연구의 목적은 불교 유치원 및 어린이집에서 활용 할 수 있는 불교 유아교육을 위한 국악교육 프로그램을 제시하는 것이었다. 본 연구는 먼저 불교 유아교육을 개괄적으로 살펴보았다. 그리고 실제적으로 유아들에게 활용하고 있는 국악교육 프로그램을 제시하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 제Ⅱ장에서 불교 유아교육관을 개괄적으로 살펴 본 결과, 불교에서는 유아의 본성이 불성을 지닌 존 재, 주체적인 능력을 가진 존재이다. 불교 유치원 및 어린이집은 유아의 발달을 고려한 교육 이어야하며 불교적인 신앙심을 함께 키워줄 수 있는 교육을 추구한다. 본 연구자는 기존의 음악교육도 중요하지만 다음과 같은 이유에서 국악교육이 중요하다고 생각한다. 첫째, 불교와 국악은 하나의 민족문화라는 공통된 문화적 전통을 가지고 있음으로 불교교육에 있어서 국악의 활용은 매우 자연스러운 것이다. 둘째, 전통적 불교의식에 활용되었던 음악은 그것이 곧 한국음악이라고도 할 수 있음으로 현재 불교의식 및 교육과정에 한국음악의 적용은 당연한 것이다. 셋째, 어느 나라 사람일지라도 어려서부터 자기 나라의 음악 문화인 민족음악을 자연스럽게 접하면서 이를 배우게 하는 것은 가장 쉽고도 중요하다는 점이다. 이러한 점을 고려하여 본 연구자는 불교 유아교육을 위한 국악교육 프로그램의 중요성을 제시하였다. 제Ⅲ장에서는 불교 유치원 및 어린이집에서 불교를 믿는 유아들이 실제 현장에서 자연스럽고 재미있게 활용할 수 있는 국악교육 프로그램을 제시하였다. 불교 유치원 및 어린이집에서 활용 할 수 있는 팔정도, 육바라밀, 사섭법, 삼학에 대하여 제시하였다. 팔정도는 유아에게 바른 심성을 기강l 위하여 ‘팔정도’창작 국악곡 가창 프로그램을 제시하였다. 사섭법은 유아에게 단체생활을 이해하고 서로 돕는 법을 배우고, 더블어 함께 사는 사회라는 것을 일깨워 주기하여 ‘타악기 소리 탐색 게임’ 프로그램을 제시하였다. 육바라밀은 보시, 지계, 인욕, 정진, 선정, 지혜에 대한 내용의 노랫말로 세마치장단으로 연주 할 수 있는 장단 프로그램을 제시하였다. 삼학은 유아에게 마음의 안정을 얻기 위하여 국악 명상음악으로 감상 프로그램을 제시하였다. 이와 같이 불교 유아교육을 위한 국악교육 프로그램 활용 방안을 모색하였다. 그 결과 다음과 같은 교육의 효과가 있었다. 첫째, 유아에게 불교 종교심성을 한국음악 어법에 맞는 국악을 접하게 하여 음악성을 계발하고 국악에 대한 흥미를 가졌다. 두 번째는 음악성 발달에 있어 중요한 시기인 유아기에 국악을 많이 접하게 함으로써 편견 없이 유아가 국악을 수용할 수 있었다. 세 번째는 우리 민족만이 가진 문화의 정체성을 기를 수 있었다.
The purpose of this study is to present Korean folk music programs for Buddhist preschool education that could be used in the Buddhist kindergaten and a nusery. First of all, I examined Buddhist preschool education generally, and explained goals and methods of a traditional music program that has a tradition of Korean culture in the study. And presented a traditional music program that is used by preschool children. Results of this study ate as follows. We have examined aspects of Buddhist preschool education in Chapter Ⅱ and found out that children have an existence that intrinsically has a Buddhist nature and an independent ability in Buddhism Aspects of Buddhist preschool education should be education that considers development of children and seeks education that can promote Buddhist religious minds along with it. Although existing education is important, the researcher thinks Korean folk music education is important as well, because of following reasons. First, Buddhism and Korean traditional music have a common cultural tradition of one national culture. So, it is quite natural to utilize Korean folk music in Buddhist education. Second, the music that has been used at traditional Buddhist ceremonies can be called Korean music. Thus, it is reasonable to apply Korean music to current Buddhist ceremonies and educational courses. Third, It is easy and important to let our children naturally connect and learn national music, our musical culture, from a younger age. The researcher presented the importance of Korean traditional music education for Buddhist preschool education, considering this aspect. In Chapter Ⅲ, we presented Korean folk music education program that can be used naturally and delightfully by children, who actually believe in Buddhism, in events for Buddhist kindergarten and a nusery for kids. Buddhist memorial service for children, and Buddhist educational institutions for children. Also, we presented the noble eightfoldpach, six perfections catar-sa, graha-vastu, the three stady in the course of education institute for buddhist preschools. For noble eightfoldpach, we presented original Korean folk music 'noble eightfoldpach', in order to cultivate the correct minds of children. A catar-samgraha-vastu, we presented a rhythm concert instrument playing program that plays Korean folk music instrument with a song 'almsgiving mind', in order to let children understand group life, learn cooperation and to recognize a collaborative society. As a result, we accomplished educational effects as follows. First, we made children combine their religious mind with Korean folk music that is appropriate to Korean expression to develop musically and show an interest in Korean traditional music. Second, we could make children accept Korean folk music without any prejudice, by letting them encounter a lot of Korean folk music in childhood which is an important time in the development of music.
AI 요약
연구주제
연구배경
연구방법
연구결과
주요내용
목차
[국문초록] Ⅰ. 서론 Ⅱ. 불교와 유아 국악교육 Ⅲ. 불교 유치원 및 어린이집 국악교육 프로그램 실제 Ⅳ. 결론 참고문헌 부록악보