21세기 디자인의 이슈 중 하나인 감성디자인에 대한 연구는 기능주의와 이성적 디자인의 한계를 극복하고 포스트모던에서 도외시되었던 인간의 감성적 측면에서 접근하는 종합적 디자인으로 변화하고 있다. 이러한 사용자의 감성을 연구하는 방법은 인간의 오감을 만족시킬 수 있는 접근방법으로 오감과 디자인요소의 상관성에 관한 연구가 이루어지고 있다. 그러나 후각에 관한 연구는 미흡하다. 본 연구는 후각과 밀접한 관계를 가지고 있는 향수제품을 중심으로 후각과 용기형태의 상관성에 관하여 연구하였다. 연구방법에 있어 현재 국내에 판매되고 있는 다양한 브랜드의 향수제품을 중심으로 구매주기, 구매 장소, 구매목적 등 제품에 대한 소비자의 일반적인 의식과 경향을 조사하였다. 본 설문에 있어서는 향수용기의 형태가 후각적 이미지와 어떤 관계를 가지고 있는지 향수제품에서 연상되는 후각형용사를 분류하여 22개를 추출하였고, 용기샘플 30개의 자극물에 대하여 향수의 구입 빈도가 높은 20~30대여성을 중심으로 실험을 실시하였다. 분석결과 향수 용기에 대한 전체적 이미지는 생동감, 우아함, 감성적, 고상함으로 4가지로 정리 되었으며 또한, 향수 용기의 직사각형의 형태를 중심으로 원형, 호리병, 사각형, 사다리꼴의 4개의 범주에서 크게 벗어나지 않았다. 또한 여성들이 선호하는 형태는 원형과 직사각형 그리고 호리병 형태가 선호되었지만 사다리꼴의 형태는 비선호 되었으며, 복잡하고 장식적인 용기보다 모던하고 단순한 형태들이 선호되는 것을 알 수 있었다. 따라서 결론에서 도출된 형태에서 나타난 전형적인 후각이미지를 새로운 디자인의 가이드라인으로 제시하여 연구모델을 구축하고 향후 실제의 향과 향수 용기 디자인을 조사하여 본 연구결과와 비교하는 향후 연구를 하고자 한다.
Studies on emotional design, which has become the primary issue of design in the 21st century, have moved beyond the limitation of functionalism and rational design to focus on composite design, which concerns itself with the emotional aspect of human beings. This approach was disregarded in the post-modern era. A methodology that examines the user's emotion is capable of satisfying the five senses of human beings. Hence, the mutual relationship between the five senses and elements of design is now being studied. Research on the sense of smell, however, remains insufficient.This study is focused on the perfume goods, which have an intimate relationship with the sense of smell. This study will also examine the mutual relationship between the sense of smell and the shape of perfume containers. Regarding the methodology, the cycle of purchase, the place of purchase, the purpose of purchase, consumers' general awareness of the goods and the trend of purchase were investigated, centering on the various perfumes goods sold in the domestic markets. The questionnaire was intended to elicit information concerning the relationship between the shape of the perfume containers and the olfactory image. The questionnaire featured 22 questions with olfactory adjectives associated with perfume goods. Meanwhile, 30 container samples with stimulating material were used in the experiment. Subjects included women in their 20 s and 30s, who frequently buy perfumes. The result of the analysis shows that the total image of the perfume containers was classified into four types, such as liveliness, elegance, sensitivity and nobleness. And the shape of the containers fell into four general categories such as round, gourd, rectangle, and trapezium, with rare cases getting out of the categories. The women's preferable shapes were round, rectangle and gourd, while trapezium was not preferred. It was also discovered that modern and simple shapes were preferred to complicated and decorative containers.Based on the conclusions of this study, a model of a study can be built up by suggesting the typical olfactory image derived from the result as the new guide line of design, and a comparative study between this study and the survey of real perfume and designs of containers will be done in the future.