메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤순진 (서울대학교)
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 環境敎育 第22卷 第2號
발행연도
2009.6
수록면
1 - 22 (22page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Even though climate change is visibly proceeding and public concern about climate change is increasing both nationally and internationally, teenagers' and students' perception of climate change is relatively low in Korea. Since climate change is a problem with long-term effects, it is young people including children and juveniles of the current generation and future generations who are more affected by climate change. They are the most interested party who should know why climate change happens, what kind of impacts will be given, and how to respond to the problem. Based on the aforementioned concern, this study aims to explore the extent and contents of school education with regard to climate change in Korea as well as in other advanced countries and to provide policy suggestions. This study finds that school climate change education requires consideration of multiple aspects including reorganization of school curriculum, revitalization of related programs by school, expansion of teachers' training chances, in which multiple institutions such as the Ministry of Environment, the Ministry of Education, Science and Technology, Offices of Education are related and, consequently, the activation of climate change education program is by no means simple. Therefore, for effective climate change education in schools, cooperation and coordination of related institutions are essential, along with development of diverse school education curriculums and programs and training programs for teachers.

목차

Abstract
Ⅰ. 문제의 제기: 기후 변화의 시대 도래와 기후 변화 교육의 필요성
Ⅱ. 국내 기후 변화 교육의 현주소
Ⅲ. 해외 기후 변화 교육 현황
Ⅳ. 국내 학교 기후 변화 교육의 방향과 내용
Ⅴ. 나가며: 논의의 요약과 향후 연구 과제
참고문헌

참고문헌 (39)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-370-018525102