메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第133輯
발행연도
2015.3
수록면
223 - 256 (34page)
DOI
10.18622/kher.2015.03.133.223

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is to explore the transition of descriptions of 1894 peasantry war in Korean history textbooks for high school, 1945~2014. For such analysis, the paper first reviewed the descriptions of 1894 peasantry war in the Korean history textbooks for high school, 1945~2014 and the chronological Korean national curriculum 1946~2014. These descriptions reflected the chronological Korean national curriculum and the outcomes accomplished about 1894 peasantry war in south Korean academia.
With this research, I discovered that these descriptions on peasantry war have improved and have been boosted by empirical research accomplishment and revised curriculum. But as ideological arguments have intensified recently, these descriptions also fell in a difficult position.
In brief, we must describe 1894 peasantry war on the ground of educational and social consensus and scholarly research achievements without political considerations.

목차

1. 교과서 서술 내용 분석의 필요성과 방법
2. 검인정 교과서 시기 ‘국사’의 농민전쟁 서술(해방정국~제2차 교육과정 시기)
3. 국정 교과서 발행 시기 『국사』의 농민전쟁 서술(제3차 교육과정~제6차 교육과정 시기)
4. 검인정 교과서 시기 『한국근·현대사』와 『한국사』의 농민전쟁 서술(제7차 교육과정~2009 개정 교육과정 시기)
5. 餘言
참고문헌

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-374-001356634