메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강석한 (건국대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제42호
발행연도
2017.1
수록면
311 - 335 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study was designed to explore if teaching experience would affect the decision to design and apply evaluation criteria of L2 output among graduates majoring in English education. The participants (n = 105) were divided into two groups: an experienced group (EG) and a not-experienced group (NEG), and asked to complete a survey questioning constructs of evaluation criteria of an L2 speaking test. The results of the survey indicated that both groups selected grammar, pronunciation and fluency, vocabulary, discourse contents, and structure as constructs. Pertaining to the application of the criteria, 16 participants (eight from each group) were guided to evaluate L2 oral outputs from 12 high-school students. The data analysis of their evaluations using FACETS program with multi-facets Rasch model revealed some interesting findings as follows. NEG tended to assess more strictly than EG. EG exhibited more lenient for grammar accuracy and vocabulary, but showed more strictness for discourse contents and structure. It seemed that both groups experienced difficulties achieving either reliability or validity of their evaluation, suggesting that the application be based on a sound design.

목차

1. 서론
2. 선행 연구
3. 연구방법 및 내용
4. 결과 분석
5. 결론
References

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-705-002170644