메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이종아 (한국교육개발원) 소경희 (서울대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제48집 제2호
발행연도
2017.6
수록면
141 - 165 (25page)
DOI
10.15854/jes.2017.06.48.2.141

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
For the most part, Korean education has not been concerned with what students actually learn and experience in class. Consequently, students have largely been alienated from their educational experiences. To solve this problem, the “student-participatory class” became a slogan of the Free-semester Program and the 2015 Revised National Curriculum. However, current political understanding of the “student-participatory class” is more or less limited to drawing students" participation, especially engagement. Therefore, the purpose of this study was to explore middle school teachers" understanding of the “student-participatory class” and gain a more extensive understanding of it. For this purpose, qualitative research was carried out with five middle school teachers. According to the results, the teachers conceptualized the “student-participatory class” in two aspects: type of learning activity and students" learning experience. And, teachers made efforts to realize the “student-participatory class” in three ways: lesson planning, classroom management, and external work. Also, teachers understood the “student-participatory class” to be 1) the pursuit of meaningful learning through students" substantive engagement, 2) efforts to foster good relationships to get students to participate in class, 3) guaranteeing rights of all students in the class, and 4) the need to change fundamental perspectives on the class beyond improving teaching methods. Based on the results and discussions, this study presents implications for both policy and practice.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 학생 참여와 ‘학생 참여형 수업’
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. ‘학생 참여형 수업’에 대한 교사들의 개념화와 실천적 노력
Ⅴ. 교사들이 이해한 ‘학생 참여형 수업’의 특징과 의미
Ⅳ. 결론 및 시사점
References

참고문헌 (51)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-370-000996707