본 연구는 최근 e-러닝을 통해 대학교육의 경쟁력을 향상시키기 위하여 다양한 노력을 수행해 오고 있는 국내외 대학의 우수 사례들을 분석해 봄으로써, 우리나라의 대학들이 향후 e-러닝을 통해 자체 경쟁력을 향상시키고 미래의 발전적 토대를 만들기 위하여 지향해야 할 핵심 전략들이 무엇인지를 탐색해 보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 관련 사이트 검색 및 자료 분석, 현장 조사 및 인터뷰 실시, 전문가 자문회의 등의 연구방법을 통해 국내외 주요 대학들의 e-러닝을 통한 대학교육의 질 제고 및 경쟁력 향상을 위한 사례들을 다양하게 분석하였다. 사례 분석은 해외 대학의 경우 e-대학의 경향을 토대로 살펴보되 핵심 대학의 사례로서 MIT를 중심으로 이루어졌으며, 국내 대학의 경우 e-커뮤니티의 활성화, e-러닝의 특성화 및 국제화, e-러닝을 위한 효율적인 지원시스템 구축∙활용, 기타 등으로 나누어 시도되었다.
결론적으로, e-러닝을 통한 대학 경쟁력 강화를 위한 전략으로 특성화되고 경쟁력 있는 분야 중심의 e-대학 설립, e-커뮤니티를 통한 온라인 활동의 확산 유도, 블랜디드 러닝을 위한 시스템 구축 및 학칙∙규정 정비, 산학협력을 위한 지식공유체제 구축 및 콘텐츠 공동 개발, 대학 내, 대학 간 콘텐츠 공동활용체제 구축, 국내 유관기관과의 연계를 통한 e-러닝 국제교류 추진, e-러닝을 활용한 계절제 강좌의 운영, 연구∙교육을 위한 e-지식공동체 구축 지원 등이 제안되었다.
This study surveyed excellent e-Learning cases by domestic and international universities for improving their competitiveness. The cases and the efforts which have been done by the universities are diverse and sometimes specific to their own environment, but we anticipate to find out critical values and strategies to improve competitiveness and ensure future development through e-Learning in higher education.
Many different methods were used for this study: Related web sites searches, document analysis, field visits, interviews, and consultations. These methods ensured us to identity critical success factors and priorities of the factors. Case analysis focused on the MIT case specifically as well as overall tendencies in international universities in general. For Korean universities, we made four categories to analyze cases such as e-community, specialization and globalization efforts, support systems, and other efforts.
In conclusion, we suggested 10 strategies for using e-Learning to improve competitiveness in higher education as follows: Establishing e-University, activating e-community, building effective support system(LMS), building blended learning system, strengthening corporate-university relationship, sharing contents among universities, encouraging international exchanges, sharing credits among universities through public e-Learning Centers, maintaining e-Learning courses during summer and winter break, and building e-knowledge community for research and education.