본 연구는 20대에서 50대 사이의 화장품 소비자를 대상으로 이들의 소비가치 유형에 따라 화장태도와 화장품 구매행동의 차 이를 살펴봄으로써, 개인의 감성적 가치와 이성적 가치의 양면 적 특성이 화장품의 선택에서 소비에 이르는 전 과정에 걸쳐 영 향을 미치는 변수이며 나아가 시장세분화의 주요 변수 중 하나 로 활용될 수 있음을 확인하고자 하였다. 화장품 소비자는 소비가치 유형에 따라 화장행동과 화장품 구매행동에 차이를 보이며, 비합리적 소비형 집단은 주로 과시하 기 위하여 화장을 하였다. 화장품을 선택할 때, 피부상태를 보완 하거나 개선해줄 수 있는 속성을 고려하므로 주요한 화장품 구 매동기는 피부개선, 아름다움 추구로 나타났다. ‘저가 지향형’ 다음으로 정보원 이용도가 낮아 주로 자신의 경험을 참고하여 화장품 정보를 습득하였으며, 전문점과 백화점을 이용하여 제 품을 구입하는 편으로 나타났다. 양면적 소비형 집단은 화장행 동 요인이 다양하였으며 주로 동조, 유행추구, 대인관계, 변화를 위해 화장을 하는 것으로 나타났다. 화장품을 선택할 때, 다양 한 속성들을 고려하는 집단이었기 때문에 주요한 화장품 구매동 기는 아름다움 추구, 피부개선, 매력, 품위 유지, 스트레스 해소 및 기분전환, 세일, 개성표현 등으로 다양하게 나타났다. 자신의 경험, 친구, 인터넷·잡지·TV의 광고 및 판매원 등 여러 가지 상업적·비상업적 정보원을 이용하였으며, 전문점과 인터넷 및 백화점을 이용하여 제품을 구입하는 편으로 나타났다. 쾌락적 소비형 집단은 주로 자신에게 어울리는 화장법을 고수하고 동조 와 과시를 위해 화장을 하였다. 화장품을 선택할 때, 양면적 소 비형 집단 다음으로 여러 속성들을 고려하였으며, 주요한 화장 품 구매동기는 피부개선, 아름다움 추구, 세일 등으로 나타났다. 자신의 경험, 친구, 인터넷 광고를 참고하여 화장품 정보를 습득 하였으며, 전문점과 인터넷 및 백화점을 이용하여 제품을 구입 하는 편으로 나타났다. 저가 지향형 집단은 변화, 동조, 유행추 구, 어울림, 과시를 위해 화장을 하는 성향이 낮게 나타났다. 화 장품을 선택할 때, 화장품의 기능적 속성과 함께 가격을 고려하 였으며, 주요한 화장품 구매동기는 피부개선, 아름다움 추구, 세 일 등으로 나타났다. 정보원 이용도가 가장 낮아 주로 자신의 경 험을 참고하여 화장품 정보를 습득하였으며, 제품을 구입할 때 상표전환과 가격비교가 용이한 인터넷을 주로 이용하는 편으로 나타났다. 화장품 구입주기는 유행과 변화를 추구하는 양면적 소비형 집단이 가장 짧고 저가 지향형 집단이 가장 긴 것으로 나 타났다.
The purpose of this study was to look into the difference in makeup attitude and purchasing behavior of cosmetics in regard to adult women’s consumption value characteristics. To this end, this study made a survey on this issue with adult women through a research center from Jan. 16 to Jan. 23, 2018. Statistical analysis of the collected data (638 copies in total) were done using SPSS 21.0. For the said analysis, frequency analysis, cross analysis, factor analysis, reliability analysis, and analysis of variance were used. The unreasonable consumer group tends to put makeup just for show off. This group considered that makeup can complement or improve skin condition and mainly relied on the information they acquired on cosmetics. The ambivalent consumer group mostly put makeup to go along with the trend and seek fashion, and for interpersonal relationship and change. They have diverse motivation to buy cosmetics, and they select cosmetics by taking various features into account. Their purchasing cycle also tends to be short. The hedonic consumer group mainly adheres to the makeup method suitable for herself and puts on makeup to go along with the trend and show off. They acquire information on cosmetics by referring to their own experiences, online advertisements or asking friends. The low-price oriented group selects cosmetics by considering the functional properties of cosmetics and the price. They mainly refer to their own experiences. Their purchasing cycle is the longest. A female consumer’s behaviors toward the choice & use of cosmetics were determined by a mental motive of the consumption value. Accordingly, from the stand point of a company, the current study have presented a strategy which would enable the consumers to consider the practical and emotional aspects of a product while developing a cosmetics selling strategy.