모든 국가교육과정을 개발할 때 실시하는 것이 교육과정 개정에 대한 요구분석이다. 요구분석이란 현재 상태와 바람직한 상태의 격차를 결정하고 그것의 본질과 원인을 점검하여 미래 행동을 위한 우선순위를 찾는 일이다. 이 글에서는 제7차 사회과 교육과정 개발시 실시한 요구조사와 2007년 개정 사회과 교육과정을 위하여 실시한 기초조사를 분석하여 요구분석의 실태와 문제점을 파악하고 개선 방향을 제시하여 향후 사회과 교육과정 개발에 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구의 결과 사회과 교육과정 개발에 있어 요구분석은 다음과 같은 방향으로 이루어져야 한다는 것을 밝혔다.
요구분석의 모형을 검토하여 공통적으로 추출해낼 수 있는 요구분석의 요소를 바탕으로 일반적인 요구분석의 절차를 정립하여 활용하고, 요구분석의 내용적 측면에서 사회 변화의 모습과 방향 그리고 미래 사회의 요구에 대한 폭넓은 조망이 필요하다. 또 정치, 경제, 사회, 문화, 외교 등 각 분야의 석학, 각 분야의 실천가, 정부, 지역사회 전문가, 교육학자, 교과교육 전문가, 학부모 등 다양한 요구분석 대상의 확대가 필요하며, 요구분석 내용과 대상 집단에 따른 요구분석 방법을 다양화하고 주기적․장기적 연구 방법이 필요하다. 끝으로 요구분석 결과는 우선순위를 결정하여 제시하여야 한다. 요구분석 결과가 의사결정에 유용한 정보가 되도록 하기 위하여 우선순위 결정준거인 중요도와 실현 가능성을 토대로 우선순위를 결정하여 제시하여야 한다.
Every nation carries out needs analysis for curriculum revision before developing a national curriculum. Once needs for curriculum revision are analyzed, the results are reflected in the revision. In conducting needs analysis, they define the gap between what it is and what should be is defined, the nature and causes are identified, and priorities for future actions are decided.
This study set out to analyze the needs survey taken when developing the Seventh National Social Studies Curriculum and the preliminary research conducted for another revision of the social studies curriculum. It also aimed to identify the current state and problems of needs analysis, suggest directions for improving it, and provide implications for future development
of social studies curricula. Needs analysis should be improved as follows in terms of procedure, content, subject, and group method so that needs for social studies can be widely accepted in the revision process and reflected in a revised curriculum:
First, it is necessary to review the models of needs analysis in the procedure of needs analysis, set up a common procedure for needs analysis based on the common elements of needs analysis, and make use of it when revising the old social studies curriculum.
Second, a broad perspective should be taken of the aspects and directions of social changes and the demands for future society in respect to the content of needs analysis for social studies.
Third, a wide variety of individuals should participate in the development of a social studies curriculum including distinguished scholars and practitioners of various fields such as politics, economy, society, culture, and diplomacy, the government, community experts, pedagogists, curriculum experts, and parents.
Fourth, the methods of needs analysis should be diversified according to the contents and subject groups and furthermore be regular and long-term to constantly examine social needs.
Finally, the results of needs analysis should be presented according to priorities. Those who conduct needs analysis need to determine the priorities of the analysis results based on importance and feasibility, which are the reference to determine priorities, so that the results can serve as useful information for decision making.
In a country like Korea where a national curriculum is regarded as holy scripture, partial revisions are preferred to all-out revisions when deciding directions for future education. In addition, it's important to have research institutes conduct constant research, required personnel, enough applications in the field, and works of revision before making the final decisions.