본 연구는 국가사회적 흐름과 변화에 부응하는 우리나라 대학 무용계열학과의 무용교육과정을 개발하는데 필요한 교육과정 기준을 개발하는데 목적을 두고 있다. 그 동안 대학의 무용분야는 산업현장의 요구를 반영하지 못한 채 전통적인 무용실기분야를 중심으로 대학의 무용교육과정이 구성되어 왔다. 이를 개선하기 위해 본 연구에서는 두 가지 연구 접근법을 사용하였다. 첫째, NCS기반 대학무용 교육전문인 양성교육과정 기준을 탐색하기 위하여 무용 분야 및 교육과정 분야에 관한 전문 지식과 능력을 갖춘 전문가 집단을 구성하여 포커스 그룹 인터뷰를 수행하였다. 둘째, 명목집단법(nominal group technique)을 통해 무용교육 전문인 양성에 필요한 교육과정을 파악하였다. 첫 번째 연구결과, 무용교육전문인 양성 교육과정 기준을 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가의 영역으로 구분하여 탐색하였다. 교육과정 목표는 사회현장에서 요구되는 무용교육전문인의 모습으로 목표를 재설정하였다. 교육과정의 내용은 산업현장의 직무유형에 따라 공통 필수 과목과 전공 선택 과목을 맞춤형으로 안내하고 있다. 교육과정의 교수-학습방법은 무용교육 전공학생들의 능력과 요구에 따라 실무 역량이 갖추어질 수 있는 모의시연이나 시뮬레이션 수업, 현장수업, 참여형 수업 등으로 제안하고 있다. 교육과정 평가는 직무유형에 따라 실무역량을 잘 갖추었는지를 확인할 수 있는 참평가(또는 수행평가)로 제시하였다. 두 번째 연구결과, 직무역량을 갖춘 무용교육 전문인을 양성하기 위해 세부 전공의 설치를 제안하였다. 즉, 무용교육과정의 총괄 성격과 총괄 목표를 제시하고, 과목별 교육과정 목표, 내용, 교수-학습방법, 평가와 더불어 구성항목의 수행준거(performance criteria)인 지식(knowledge), 기술(skill), 태도(attitude)를 제시하였다. 이러한 결과는 대학 무용교육 전공학생들의 실무역량을 길러 산업현장에 진출한 후 각자의 역량을 전문적으로 발현할 수 있는 사회수요형 무용교육과정을 설계하는데 가이드 역할을 수행할 수 있을 것이다.
This study aims to develop curriculum standards related to dance education of Department of Dance in higher education based on NCS, reflected on the field of dance as well to strengthen the connection between the academia and the industry. There are two approaches to solve this purposes. First, an exploration of standards for curricula to nurture college-level dance instructors from the NCS perspective showed that the goal of curricula for dance instruction must be able to nurture talents who can teach based on the field knowledge and theories of dance in various situations. The contents of the educational curricula were to be revealed through courses, which are classified into required courses and optional courses that students can choose based on their abilities. In terms of teaching methods, the capabilities and requirements of individual dance students must be taken into account. The classes must be field and practice-oriented by way of simulation classes, field classes, and participation classes. In addition, the evaluation of the educational curricula must be reviewed to see whether the they fit the educational objectives, with diverse tools being used to conduct evaluation in field, theory, and practice. Second, the effort to develop curricula to nurture college-level dance instructors from NCS perspective established detailed majors in dance, with a focus on education for dance instruction to systematically connect the job competency-oriented educational program with the efficacy in the field. That is, the current study suggested the characteristics and objectives of curricula for dance instruction, and in addition to the objectives, contents, teaching methods, and evaluation methods of the curricula, the study provided performance criteria such as knowledge, skill, and attitude.