논어 속 재여에 대한 부정적 평가는 사기에서 새롭게 서사화 되었고, 후대 대부분의 주석서는 그러한 평가를 반복적으로 기술해왔다. 그런데, 서사철학적 독법으로 재구성된 재여의 서사는 그 부정적 평가에 대해 이의를 제기하고 있다. 그 내용은 이렇게 요약될 수 있다. 첫째, 재여가 낮잠을 잤다(晝寢)는 서사는 재여라는 인물의 부정적 측면이 가장 두드러지는 부분이다. 그런데 이 낮잠의 서사가 진(陳)과 채(蔡)나라에서의 곤궁함을 배경으로 한 것이었다면, 재여는 굶주림과 피곤함에 지쳐 낮잠을 잔 것이지, 배움에 나태한 것이 아닌 것이 된다. 따라서 그의 낮잠은 그가 공문십철에 오른 것과 대립하지 않게 된다. 둘째, 삼대의 사직(三代之社)에 관한 서사는 재여의 실언에 대한 공자의 질책으로 종결된다. 그런데 이 서사는 공자가어(孔子家語)의 「오제덕(五帝德)」과 「애공문정(哀公問政)」 속에서 연장되면서, 선대의 예법을 숭상하며 공손하게 배워가는 재여를 새롭게 등장시킨다. 셋째, 삼년상(三年之喪)의 서사에서도 재여는 비윤리적 모습이 두드러질 뿐이었다. 하지만, 사적 고증을 따르면 삼년상은 당시 노(魯)나라 추읍(陬邑)에 국한되어 유전되어온 풍습이었다. 재여는 제(齊)와 초(楚)의 다양한 장례풍습을 익혀왔기에, 공자에게 삼년상의 근거를 물어야만 했다. 이러한 서사세계 속에서 삼년상에 대한 질문은 불인(不仁)한 것이 아니라, 상례 풍속에 대한 시의성을 갖는 질문으로 평가된다. 넷째, 우물에 빠진 사람(井有人)의 서사에서 재여는 인자(仁者)의 행위 기준을 물었지만, 공자는 직답을 피하고 군자의 덕성만을 설했다. 공자의 불명확한 대답에, 주희는 군자라면 절대로 우물에 들어가서 구하는 우를 범하지 않을 것이라고 정유인(井有人)의 서사를 이어갔다. 논어 속 서사에서 재여는 불인(不仁)한 자로 평가되었지만, 주희의 서사에서 재여는 그저 인자(仁者)의 행위 기준을 물었던 제자로 평가된다. 서사철학의 이러한 해석과 평가는 경전의 서사를 경전 밖으로 연장했기 때문에 가능했던 것이다. 한대 왕충과 근대 장태염은 재여를 논어 밖으로 끌어내어 새롭게 해석했고, 그러한 방식으로 재여에게 씌워진 부정적 평가를 걷어낼 수 있었다. 서사철학적 독법은 열린 서사의 구조를 전제로 한다. 이러한 전제 속에서 경전의 서사는 기타 텍스트 속에서 다양한 서사제재와 맞물려 새로운 서사세계를 구성한다. 서사철학적 독법은 새롭게 구성된 서사세계 속에서 경전 서사의 의미와 가치를 새롭게 해석할 수 있다. 게으르고, 불인하며, 말만 반질하여 언행이 불일치한 재여가 논어 서사 속의 재여였다면, 생존을 위한 휴식, 도덕 가치 실현의 기준, 다양한 예법에 관한 상호 절충을 기도했던 재여는 서사철학적 독법을 읽어낼 수 있는 재여이다.
Confucius’s evaluation of Zai Yu in Lunyu ended in the negative view in the Records of the Grand Historian (史記), and such evaluation is still prevalent. However, the narrative on Zai Yu seen through the perspective of narrative philosophy can be summed up as follows: First, if the narrative topic of the sleep during the day can be interpreted in the context of the narrative world of the hardships in the states of Chen(陳) and Cai(蔡), Zai Yu took a nap not because of his laziness in learning but because of hunger and weariness. Then this does not run against the assessment of ‘the Ten Thinkers in the Confucian School ’(孔門十哲). Second, the narrative of ‘Shrine of three dynasties’(三代之社) in Lunyu relates Confucius’s blaming Zai Yu for his slip of the tongue. But this narrative is continued in the narratives of 「Wudepian(五帝德)」 and 「Aigongwenzheng(哀公問政)」 in Kongzijiayu , which unfolds a new narrative world in which Zai Yu appears as a new figure who politely listens to and learns from Confucius. Third, as ascertained by historical research, the three-year mourning period was a new custom limited to the province Quyi(陬邑) in the state of Lu(魯). And since Zai Yu had been familiar with various funeral customs of the states of (Qi)齊 and (Chu)楚, he had to ask Confucius about the basis of the three-year mourning custom. In this context, the question about the three-year mourning period is not something that is not benevolent, but can be understood as an appropriate question about funeral customs. Fourth, in the narrative of ‘The Man who Fell into a Well’(井有人), Zai Yu only asked Confucius about the criteria for action for a man of virtue. As a consequence, he became a man who is not benevolent and the view still dominates. This is because the narrative of ‘The Man who Fell into a Well’ was not extended or expanded to different narrative topics or different narrative worlds that consist of different narrative topics. Interpretation and assessment like this was possible because it extended the narratives in the old canonical scripture out of the context of the scripture. However, Wangchong in the Han Dynasty and Zhangtaiyan in the modern era made a new interpretation of the narratives about Zai Yu by bringing him out of Lunyu . With this, they tried to lift the cloud of negative image hanging over the figure of Zai Yu. The reading from the perspective of narrative philosophy is premised upon a narrative structure. Hence, I’d like to take note of the fact that the narratives in canonical scriptures are interlocked with a variety of narrative topics in other texts to form new narrative worlds. This reading can afford new interpretations of the meaning and values of the narratives in the scriptures by constructing new narrative worlds. Zai Yu in Lunyu was a figure who was indolent, not benevolent, glib but inconsistent in speech and action. The Zai Yu read by the approach of narrative philosophy is a figure who has taken a rest for living, tried new criteria for realizing moral values and negotiations about more various rules of decorum.