본 연구는 코로나 팬데믹 상황에서 사회과 원격수업은 어떻게 이루어지고 있는가를 이해하고자 하였다. 이를 위해 2020년 4월부터 10월까지 서울 소재 중학교에서 실시된 사회과 원격수업을 관찰하고 교사 심층 면담을 실시하였다. 그 결과 첫째, 사회과 교사들은 주로 영상 콘텐츠와 과제를 융합한 콘텐츠 활용 중심 수업을 실시하고 있었다. 둘째, 사회과 원격수업은 수업의 각 단계가 뚜렷하게 구분되었으며, 교사들은 교수-학습 시작 단계에서 학생들의 흥미 유발을 중요한 요소로 인식하였다. 셋째, 교사들은 사회과 핵심 개념을 중심으로 수업 내용을 재구성하였다. 넷째, 사회과 교사들은 실시간 쌍방향 수업, 다양한 온라인 참여형 기술 도구를 수업에 활용하는 등 조금씩 성장하였으며, 이는 사회과 교사 협의회를 통해 더욱 활성화되었다. 그러나 충분한 준비 없이 갑작스럽게 실시된 원격수업은 한계점도 드러났다. 첫째, 학습 공백 최소화를 목표로 지식 전달 중심 수업이 이루어지다 보니 사회과의 가치 및 태도, 행동 영역은 소홀해지는 결과를 가져왔다. 둘째, 학생 활동으로 제시된 과제는 빈칸 채우기 과제가 대부분이었으며, 온라인 기반 탐구활동은 학생들이 사회 교과서에 제시된 확정적인 지식을 익히기 위해 정형화된 탐구절차에 수동적으로 참여한다는 점에서 한계가 있었다. 셋째, 교사와 학생의 상호작용이 절차적 상호작용에 집중되고, 학습 내용을 비판적?성찰적으로 분석함으로써 실제로 학습이 일어날 수 있는 인지적 상호작용은 부족한 것으로 나타났다. 마지막으로 평가 측면에서 외부에서 사회 수업 영상 콘텐츠를 끌어온 경우에는 교수자와 평가자의 불일치 문제가 나타났으며, 평가의 신뢰성, 객관성 확보 문제로 원격수업에서의 학생 활동이 평가로 이어지지 않아 수업과 평가가 분리되는 문제가 나타났다.
This study sought to understand how the distance learning of social studies has been conducted during the COVID-19 pandemic. To this end, from April to October 2020, the distance learning of social studies conducted at middle schools in Seoul was observed and in-depth interviews with teachers were conducted. As a result, first of all, social studies teachers were mainly providing video contents and assignments. Second, in terms of class organization, each phase of the class was clearly divided, and teachers perceived inducing interest from students at the beginning of the class as an important factor. Third, in terms of class content, the contents of the class were reorganized around the key concepts of social studies. Fourth, teachers grew little by little by learning synchronous interactive classes and various online participatory technology tools and using them in the distance learning, which was further activated through the social studies teachers’ council. However, the sudden introduction of the distance learning without sufficient preparation also revealed limitations. First, as classes focused on knowledge transfer were conducted, value, attitude, and behavior areas of social studies were neglected. Second, most of the assignments presented as student activities consisted of fill-in-the-blank assignments, and online-based inquiry activities had limitations in that students would passively participate in formalized inquiry procedures to learn the definitive knowledge presented in textbooks. Third, it has been shown that interactions between teachers and students are concentrated on procedural interactions, and there is a lack of cognitive interactions in which authentic learning can actually occur. In terms of evaluation, there was a problem of inconsistency between the instructor and the evaluator, and the problem of separating the class from the evaluation was revealed as well.