본 연구는 미술 감상 교육을 기반으로 하여 과학, 사회(역사), 생활과학(실과) 등의 교과를 연계하는융합교육 콘텐츠 개발을 목적으로 한다. 융합교육의 필요성과 중요성이 대두된 이래로 융합교육에 대한 많은 연구와 교육적 시도가 있었다. 하지만 우리 교육현장에서 대부분의 융합교육은 STEAM으로대변되는 과학이나 수학 위주의 교육 프로그램이 주를 이루었다. 미술교과는 다양한 영역과 연계하여학습될 수 있는 융합적 가능성이 많은 교과임에도 불구하고 그동안의 융합교육에서는 대개 그 융합적가능성이 적절히 기능하지 못한 채 주변화 된 교과로 진행되는 경향이 있었다. 이러한 문제의식을 바탕으로 연구자는 미술교과, 그 중에서도 타 교과 영역과의 연계 가능성이 큰미술 감상 영역을 중심으로 여러 교육 내용을 연계할 수 있는 융합적 교육 프로그램을 개발하여 시행하여 보고, 그 효과성을 검증하고자 하였다. 본 연구는 일련의 연구 과정의 첫 단계로서 융합교육 콘텐츠 개발을 목적으로 하였다. 개발된 교육 프로그램은 고구려 고분벽화 <무용총>, 신윤복의 <월하정인>, 김홍도의 <수운엽출>, 조선의민화 <백동자도>, 레오나르도 다 빈치의 <최후의 만찬>, 한스 홀바인의 <대사들>, 요하네스 베르메르의 <사관과 웃고 있는 소녀>, 김환기의 <피난열차>, 가야 시대의 <오리모양 토기>, 그리고 조르주 쇠라의 <그랑자트 섬의 일요일 오후>의 총 10점의 미술 작품을 중심으로 초등학교 학생들의 학습 수준을 고려하여 과학,사회(역사), 생활과학(실과) 등의 교과와 연계할 수 있는 내용들을 정리하여 제시하였다. 앞으로 후속 연구에서는 개발된 융합적 콘텐츠를 바탕으로, 이를 초등교육과정 및 현장에 부합하는 교수·학습과정안 및 교수 방법으로 개발하고자 한다. 또한 이를 실제 초등교육 현장에 적용하고 그 효과성을 검증이 이우러질 것이다.
The purpose of this study is to develop and present a convergence education program that linkssubjects such as science, society (history), and life science (practical arts) based on art appreciationeducation. Since the necessity and importance of convergence education emerged, there have beenmany studies and educational attempts on convergence education. However, most of the convergenceeducation in our educational field was mainly science or mathematics education programsrepresented by STEAM. Although art subjects have many fusion possibilities that can be learned inconnection with various fields, in fusion education so far, the fusion possibilities tend to proceed tomarginalized subjects without properly functioning. Based on this awareness of the problem, the researcher developed and implemented a convergenteducational program that can link various educational contents centering on the art subject,especially the art appreciation area, which has a high possibility of linking with other subject areas,and reports its effectiveness. I tried to verify. This study aims to develop a convergence educationprogram as the first step in a series of research processes. Developed educational programs include Goguryeo tomb murals <Mudyong Chong>, ShinYun-bok's <Wolha Jungin>, Kim Hong-do's <Sooun Yeopchul>, Joseon's folk painting <BaekDongjado>, Leonardo da Vinci's <The Last Supper>, Hans Holbein's <The Ambassadors> >, JohannesVermeer's <The Officer and the Laughing Girl>, Kim Whanki's <The Evacuation Train>, <Duck-shapedPottery> from the Gaya Period, and Georges Seurat's <Sunday Afternoon on Granjat Island> As aresult, contents that can be linked to subjects such as science, society (history), and life science(practical arts) are presented in consideration of the learning level of elementary school students. In the follow-up study, we will go further from this study and present more diverse educationalcontents based on art works, such as the programs developed in this study, and develop them asteaching/learning curriculum plans and teaching methods suitable for elementary school curriculum.