본 연구의 목적은 생태 감수성과 배려적 사고의 요소들을 유기적으로 접목하여, 초등학교 고학년을 대상으로 한 교육 프로그램을 개발하고, 이것의 실행 가능성을 탐구하는 것이다. 이를 위해 우선 문헌연구를 통해 생태 감수성 개념을 구성하는 요소를 분석 및 재구성한 다음, 철학교육 프로그램(IAPC)의 다차원적 사고 모형(MTA) 구성 요소 중 배려적 사고 개념에서 제안하고 있는 가치 기준들과의 유기적 연결을 시도해보았다. 그 결과, 생태 감수성 개념은 자연 그 자체에 대한 느낌과 자연을 위해 공감하는 것을 핵심 구성 요소로 삼고 있었음을 알 수 있었다. 또한, 배려적 사고는 그 개념 자체가 이미 가치 부여적 특징을 가지고 있기 때문에 부분적인 것들을 연결해나갈 수 있는 인지적 성격을 가지게 되므로, 생태 문제와 관련하여 정서, 판단, 행동의 유기적 연결에 기여할 수 있다고 보았다. 이에 본 연구에서는 생태 문제에 대한 느낌과 공감 범주에 포함되어 있다고 여겨지는 경이로움, 생명애, 감정이입, 동정심 등의 요소가 배려적 사고의 감정이입, 가치부여, 정서적 사고로 연결될 수 있는 가능성이 있다고 판단하였고, 이를 기반으로 생태에 대한 긍정적인 정서, 태도, 행동을 배양할 수 있도록 돕는 생태교육 프로그램을 구성하였다. 생태교육 프로그램은 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 하여 총 4차시 분량의 파일럿 프로그램으로 개발되었으며, 학습자의 자기보고식 사전 설문조사와 교육 후 사후 설문조사를 통해 유의미성을 평가하고자 하였다. 그리고 이를 바탕으로 교육 프로그램의 효과성을 검증하여 제시하고자 하였다. 평가도구로 활용한 설문지 문항 역시 생태 감수성과 배려적 사고 개념의 구성 요소들을 토대로 제작되었다. 설문조사 결과, 학습자들은 공감하기와 감정이입뿐만 아니라 생태에 세심하게 주의를 기울이는 가치부여적 사고에서도 유의미한 결과를 보여주었다. 또한, 생태적 행동에 대한 실천 의지를 드러내는 설문 문항과 생태 보호 행동을 지속시키는 규범적 사고 관련 설문 문항에서도 유의미한 결과값을 보여주었다. 이를 통해 생태 감수성과 배려적 사고가 교육 프로그램을 통해 배양될 수 있다는 가능성을 확인하였다. 이는 본 연구에서 제안한 생태교육프로그램이 정서와 사고, 태도와 행동 사이의 유기적인 연결을 촉진할 수 있다는 것을 시사한다. 단, 4차시의 교육 과정이었으며, 설문 대상의 수가 충분하지 않았다는 한계가 있기 때문에 추가 연구를 진행하여 더 나은 교육 방법론을 개발하고 이를 실천적으로 확장시키는 노력이 필요할 것이다.
This study aims to develop an ecological education program designed for upper elementary school students, seamlessly amalgamating elements of ecological sensitivity and caring thinking, while also examining its practicability. To achieve this objective, we first analyzed and reconstructed the elements that constitute the concept of ecological sensitivity through a literature review, and then attempted to make an organic connection with the principles proposed by the concept of caring thinking in the Multidimensional Thinking Approach (MTA). The outcome of the analysis reveals that the foundational elements of ecological sensitivity encompass feeling and sympathy. In the case of caring thinking, the value categories include empathic, appreciative, affective, active, and normative, all of which were oriented toward the goal of enabling emotionally driven thinking to provide different perspectives or viewpoints so that thoughts and judgments can lead to action. Therefore, in this study, we determined that elements such as awe, biophilia, empathy and compassion, which are considered to be included in the category of feeling and sympathy for ecological issues, have the potential to lead to the principles of caring thinking, and based on this, we constructed an ecological education program to help cultivate positive emotions, attitudes, and behaviors toward ecology. The ecological education program was developed as a pilot program with a total of 4 hours for upper elementary school students, and the significance of the program was evaluated through the learners’ self-reported pre-survey and post-survey. Based on this, the effectiveness of the education program was verified and presented. The survey questionnaire items used for evaluation were derived from the components of ecological sensitivity and caring thinking concepts. The results of the survey showed that learners showed significant results in sympathy and empathic thinking. They also showed significant results in questions related to commitment to ecological action and normative thinking, which involves sustaining ecological protection behavior. This confirms the possibility that ecological sensitivity and caring thinking can be cultivated through educational programs. This suggests that the ecological education program proposed in this study can promote the organic connection between emotions and thoughts, attitudes and behaviors. Nevertheless, it is essential to acknowledge the limitations of the 4-hour course and the relatively small sample size. Therefore, further research is warranted to refine educational methodologies and expand the program’s practical implementation.