요녕성 조양시 북탑 출토 소조상에 대해 조사 현황과 출토 유물, 소조상의 조성연대, 봉안 장소에 대해 살펴보았다. 북탑의 복원과정에서 현재까지 이루어진 발굴과 조사를 통한 유물들을 정리하였고 그 과정에서 건립 내력에 대해 간략하게 살펴보았다. 현재의 북탑 탑심체는 唐代 건립된 것이며 외관상의 벽돌들과 조각들은 遼代에 중수되었다. 내부의 주춧돌은 北燕 궁궐터에서 가지고 온 것이며 북탑은 북위 풍태후의 발원에 의해 思燕佛圖로 창건되었다. 북탑 남쪽의 퇴적층에서 출토된 소조상의 조성연대와 양식 연원에 대해 살펴보았다. 북탑 출토 소조상과 보살상을 중심으로 요녕지역, 평성지역, 내몽고, 낙양지역의 소조상과 비교작업을 통해 결론을 도출하였다. 결론적으로 북탑 출토 소조상은 북위 太和年間 조각양식을 충실히 보여주고 있으며 요영지역 三燕 조각양식과는 직접적인 연원관계를 찾기 어려웠다. 북탑 출토 소조상은 당시 수도였던 平城 불상 양식과 영향관계가 보이는데, 특히 方山 思遠佛寺 목탑지 출토 소조상과 아주 유사하다. 조각수법, 조각양식, 채색 등 두 지역 소조상은 거의 동일하다. 이렇듯 북탑 출토 소조상의 연원이 평성 사원불사 소조상에 있었던 배경으로는 두 곳의 공양 발원자의 통일성을 지적하였다. 당시 북위 정권을 장악했던 풍태후가 자신의 무덤 부근과 자신의 고향에 각각 목탑을 건립하였던 것이다. 그녀는 당시 최고의 장인집단을 고용하였을 가능성이 높으며 두 곳에 참여한 공인이 동일하였을 가능성도 배제할 수 없다. 북탑 출토 소조상의 봉안 장소와 그 原形에 대해 추정하는 작업을 시도하였다. 현재까지 발굴이 이루어진 남북조시대 불교 사원 유적지로는 산서성 사원불사 내몽고 사원 유적지, 하남성 영녕사, 하북성 업성 사원 유적지가 있다. 이 사원 유적지들의 발굴은 대부분 사원 중심부에 위치한 대형 목탑에 치중되어 이루어졌다. 다시 말해 남북조시대에는 목탑이 가장 중요한 예배대상이었기 때문에 사원 건축물 중 규모가 가장 컸다. 당시 공양자들이 예배한 목탑의 대상은 목탑 외관이 아닌 목탑 내부에 봉안된 소조상이 었다. 북탑 출토 소조상은 목탑 내부에 설치된 항토 탑심체의 동, 서, 남쪽 불감 속에 봉안되었을 것으로 추정하였다. 항토 탑심체는 1층에서부터 꼭대기 층까지 설치되었으며 그 곳에 봉안된 소조상 역시 1층부터 꼭대기 층까지 부착되었을 것이다. 현재 북탑에서 출토된 소조상의 전체높이는 30㎝가 되지 않는 작은 크기의 예들이기 때문에 목탑 내부의 1층이 아닌 상부 층에 봉안되었을 가능성이 농후하다고 추정하였다.
I studied about the present condition of research, formation date and arrangement of clay figures from the Northern Tower in Chaoyang in Liaoning Province, I arranged artifacts from excavation and research throughout restoration process, and I also examined about erection history shortly, The square column forming the core of the northern tower was established in Tang dynasty and bricks and sculptures in apperance were repaired in Liao dynasty, Foundation stones inside were brought from royal place site in Northern Yan and the northern tower was founded as Pagoda of Missing Yan by Empress Feng's prayer in Northern Wei, I looked into the foundation date and the origin of form of clay figures which was excavated in sedimentary layers at northern tower of south, I drew a conclusion through comparing Statues of Buddha and Statues of Bodhisattva from the northern tower and clay figures of Liaoning Province, Pengcheng area, Neimenggu province, Luoyang area. In conclusion, clay figures from the northern tower were fairly appeared that those were similar to sculpture form of the time of Taihe in the North Wei, and it was very difficult to find direct origin relationship with Three yeon in Liaoning Province. Clay figures from the northern tower had relationship with Buddha form of Pengcheng which was the capital in those day, especially they were quire similar to day figures from Fangshan Siyuan Temple Woodern Pagoda. Clay figures from both provinces are almost equal in sculpture method, sculpture form and clothing. Like this, the reason that the origin of Clay figures from the northern tower had connection with Siyuan Temple of Pencheng area was equality of memorial service prayer in both places. At that time, Empress Feng who assumed power established two wooden towers near her tomb and hometown. She probably hired the best craftsman group. and we couldn't exclude the possibility that the same group took part in those two works. I tried to presume about the enshrinement position of clay figure from the northern tower and the original form. The temple sites of me Period of North and South Dynasties which were excavated till nowadays were Shanxi Province Siyuan Temple, Neimenggu Province Temple Site, Henan Province Yongning Temple, Hebei Province Ye City Temple Site. The excavation of these temple sites were given undue value to a large size wooden pagoda which was located at the center of temple. In other words, the wooden pagoda was the most important worship subject during the Period of North and South Dynasties, so it was the biggest thing for all the temple building. At that time, prayers worshipped clay figures in me wooden pagoda, not the outward of wooden pagoda. It was presumed that the clay figures from the northern tower were enshrined in eastern, western and southern buddhist niches of the square column forming the core which were established inside the wooden pagoda. The square column forming the core was established from 1st floor to the last floor, and clay figures were also attached Ist floor to the last one. The total height of excavated clay figure from the northern tower was not even 30㎝ at all, so it was presumed that clay figure was enshrined upside, not in the 1st floor.