본 연구는 중년여성의 상표전환동기에 따른 기능성 화장품 구매태도 연구에 관하여 알아보기 위해 수도권에 거주하는 40-59세의 중년여성을 대상으로 2017년 2월 13일~3월 12일까지 28일간 495부의 설문지를 배포하여 488부를 유효 표본으로 최종 분석에 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, 교차분석, ANOVA를 실시하였으며, 사후검정으로 Scheffe-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성을 살펴보면 전체 488명 중 연령은 40대, 학력은 고등학교 졸업 이하, 직업은 기타, 판매직, 월평균 가계수입은 300만원 미만, 주요 이용 구매처로는 백화점, 주이용 정보원으로는 주변사람, 1주일 평균 사용횟수로는 일주일에 6-7일, 1회 평균 소비비용으로는 5만원 미만, 구입주기(개월) 로는 6개월에 1번이 가장 높게 나타났다. 둘째, 상표전환동기의 차원을 알아보기 위해 요인분석을 실시한 결과 상표전환동기는 매스미디어중시, 유행중시, 제품 속성중시, 접근성중시, 프로모션중시로 5개의 요인이 추출되었다. 또한 상표전환동기 차원의 5가지 요인을 기준으로 중년여성의 집단을 분류해 본 결과 타브랜드무관심형, 제품속성 중시형, 점포서비스중시형으로 3가지 유형의 군집이 설정되었다. 셋째, 상표전환동기의 세부 집단에 따른 기능성화장품 구매처의 차이를 살펴본 결과 방문판매를 제외한 모든 구매처에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 상표전환동기의 집단에 따른 기능성화장품 정보원의 차이를 살펴본 결과, 판매사원을 제외한 정보원에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 상표전환동기의 집단에 따른 기능성화장품 구매 후 만족도의 차이를 살펴본 결과 피부적합성, 사은품과 쿠폰 및 마일리지 혜택, 판매원의 화장품 지식, 매장서비스에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
In order to understand the purchase attitude toward functional cosmetics in accordance with the middle-aged women"s motivation for brand-switching, this study distributed 495 questionnaires to the middle-aged women in their 40-59 year old residing in the capital area from February 13th 2017 to March 12th 2017, and then collected 488 questionnaires as valid samples for the final analysis. Using SPSS 18.0 Statistical Program for the collected data, the frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, cross-tabulation analysis, and ANOVA were conducted while also performing Scheffe-test as a post test. The results of this study could be summarized like below. First, in the general characteristics of the subjects, among total 488 subjects, there were the highest percentages of women in their 40s, graduation of high school or lower as academic background, others & sales position as occupation, less than 3million won for monthly average family income, department store as main place for purchase, surrounding people as main information source, 6-7 days a week as the average number of use per week, less than 50,000won as average cost spent each time, and once in six months as purchase period(month). Second, in the results of factor analysis to understand the dimension of motivation for brand-switching, total five factors were extracted like mass media-centeredness, trend-centeredness, product attribute-centeredness, accessibility-centeredness, and promotion-centeredness. Also, in the results of classifying the group of the middle-aged women based on the five factors of motivation for brand-switching, total three-types of cluster were set up such as other brands indifference-type, product attribute centered-type, and shop service centered-type. Third, in the results of examining differences in place for purchasing functional cosmetics in accordance with particular groups of motivation for brand-switching, all the purchase places showed statistically significant differences except for door-to-door sale. Fourth, in the results of examining differences in information source of functional cosmetics in accordance with groups of motivation for brand-switching, information sources except for sales staff showed statistically significant differences, Fifth, in the results of examining differences in satisfaction after purchasing functional cosmetics in accordance with groups of motivation for brand-switching, the skin suitability, free gift/coupon/mileage benefits, salesperson"s knowledge about cosmetics, and shop service showed statistically significant differences.