패션 산업에 미치는 소셜 미디어의 영향력이 확대되면서, 하이패션 브랜드들은 일상적인 요소가 반영된 콘텐츠를 선보이며 대중화되고 있을 뿐만 아니라, 평범한 사람들의 SNS 셀피에 등장하면서 일상에서의 미적 표현을 위한 일상적 패션이 되고 있다. 이에 본 연구의 목적은 소셜 미디어 플랫폼에 나타난 하이패션의 일상성 콘텐츠를 추출하고 콘텐츠에 나타난 일상성 이미지의 특징과 시각적 은유, 의미작용 경로를 분석하고 그 안에 내재된 특성을 도출하는 것이다. 연구 방법은 먼저, 문헌연구를 통해 일상성의 개념 및 특징, 일상의 미학과 디자인, 롤랑 바르트의 의미작용 이론 체계에 대해 고찰한 다음, 일상성 이미지 분석매트릭스를 도출하였다. 그리고 실증연구에서는 일상성 이미지의 의미작용 매트릭스를 활용하여 하이패션브랜드와 개인 SNS에 나타난 하이패션 일상성 콘텐츠의 시각적 은유와 의미작용경로, 표현 특성을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 하이패션 브랜드들은 브랜드의 아이덴티티를 드러낼 수 있는 인물과 대중적이고 일상적인 공간과 사물을 활용하여 다양한 감성으로 나타났다. 그리고 패션아이템의 물리적, 내재적 특징을 극대화할 수 있는 일상의 요소와 카메라 구도에 의한 클로즈업, 과감한 절단 등을 통해서 브랜드를 더 쉽고 친근하게 느끼고 일체화하는 경험을 제공하고 있었다. 둘째, 개인 인스타그램 계정의 하이패션 브랜드 콘텐츠에 나타난 일상성은 다양한 이미지와 스타일로 나타났고 일상에서 사용자에 따라 다양하게 즐길 수 있는 패션으로 받아들여지고 있었다. 그리고 일상적 장소 속에 녹아있는 브랜드를 나타냄으로써 현재진행형, 상호작용성, 신선하고 맥락적 친근함을 느끼게 했다. 반면, 과시적으로 브랜드를 이용하고 있음을 나타내어 자신의 부나 사회적 위치를 표현하는 콘텐츠도 많았다. 그리고 콘텐츠들은 셀프 카메라로 인한 예상치 못한 카메라 프레임으로 관찰자에게 실재의 공간에서 인물을 바라보는 듯한 경험적 몰입을 유도하고 있으며, 브랜드와 관련된 해시태그와 텍스트들은 브랜드와 게시자가 감정적으로 매우 밀접하게 연결되어 있음을 표현하는 도구로 활용되었다. 셋째, SNS에 나타난 하이패션 브랜드콘텐츠에 내재되어 있는 일상성의 특성은 일상적 스토리에 의한 공감 형성, 일상적 사물과 단조로운 사적공간 활용, 클로즈업과 파편화, 마니아로서의 과시적 표현 등으로 요약될 수 있었다. 이상의 연구 결과, 하이패션 브랜드들은 SNS에 일상적 요소가 반영된 제품 이미지와 스토리텔링 광고 등을 업로드 함으로써 대중에게 일상적 경험을 제공하고 포용적이고 대중적인 면을 보여주며, 대중은 하이패션의 사용자로서, 그들의 경험과 상상력, 개성에 따라 하이패션을 변화시키고 일상의 미적 즐거움을 만들고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 패션 영역에서의 일상성의 가치를 부각시키고 패션 디자이너에 의한 패션뿐만 아니라 개인의 일상의 감정과 감각에 반응하여 재해석되는 패션과 패션 문화 연구를 위한 중요한 프레임 워크가 될 수 있다는데 의의가 있다.
As the influence of social media on the fashion industry expands, the high fashion brands are not only popularized by introducing contents that reflect everyday elements, but they are becoming a daily fashion for everydayness aesthetic expressions by appearing in the SNS selfies of ordinary people. Therefore, the purpose of this study is to extract the everydayness contents of high fashion represented in social media platform, to analyze the characteristics of visual images, visual metaphors and semantic action paths in high fashion contents, and to derive inherent characteristics. First of all, as for the methodology, the concept and characteristic of everydayness, the aesthetics and design of everydayness, and Roland Barthes’s semantic theoretical system were examined and then a everydayness image analysis matrix was derived. In the empirical study, we analyzed visual metaphors, semantic pathways, and expressive characteristics of everydayness contents in high fashion brand SNS and personal SNS using a semantic action matrix of everydayness images. The results of the study were as follows. First, the high fashion brands appeared with various emotions using the people who can reveal the identity of the brand and the popular and everyday spaces and objects. Moreover, it provided the experience to feel and integrate the brand easily and intimately through the everyday elements that can maximize the physical and intrinsic characteristics of the fashion items, close-up by the camera composition, and drastic cutting. Second, everydayness appeared in the high fashion brand contents of the personal Instagram revision appeared in various images and styles, and they were accepted as fashion that can be enjoyed in various ways according to the users in everyday life. Also, by expressing the brand that is embedded in the everyday places, it showed it to be progressive, interactive, fresh and contextually friendly. In addition, many contents expressed their wealth or social position by showing that they use the brand visually. Contents contained unexpected camera frames caused by self-portrait photogragh, which induces emotional immersion as if observers are looking at the person in real space, and hash tags and texts related to brands are closely connected emotionally with brands and publishers. Third, the characteristics of everydayness inherent in high fashion contents in SNS could be summarized by everyday stories, familiarity with everyday objects and monotonous private space, incomplete close-ups and fragmentation, and expressive expression as a mania. As a result of the research, high fashion brands are showing that they provide everyday experiences to the masses and show inclusive and popular aspects by uploading product images and storytelling advertisements reflecting the everyday elements to SNS. And, as a user of high fashion, the public has been able to change the high fashion according to the user’s experiences, imagination and personality, and to create aesthetic pleasure in everyday life. This study is meaningful in that it can be an important framework for studying fashion and fashion culture which is reinterpreted in response to the everyday feelings and senses of the individual as well as fashion by the fashion designer by highlighting the value of everydayness in the fashion domain.