호텔산업은 유형과 무형의 서비스를 상품으로 판매하는 산업으로서 타 산업에 비해 특히 무형상품인 인적 서비스의 의존도가 높은 노동집약적 산업이다. 따라서 호텔 산업이 경쟁적 우위를 확보하고 서비스의 질을 제고하기 위해서는 효율적인 인적자원관리가 무엇보다도 중요하다고 하겠다. 본 연구에서는 호텔기업 내 조직커뮤니케이션 만족이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향에 대하여 분석하였다. 연구를 위하여 문헌조사와 설문지를 통한 실증조사를 병행하였는데, 문헌 연구에서는 여러 학자들의 선행연구들을 조사하여 이론적 개념을 파악하였고, 이러한 이론적 고찰과 선행연구들을 기초로 하여 연구모형과 가설들을 세워 연구가설을 검증하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 호텔기업 내 조직커뮤니케이션 만족이 조직몰입에 미치는 영향을 검증한 결과 조직 커뮤니케이션 환경, 부서 내, 부서 간 정보교환, 동료 간 커뮤니케이션, 개인성과 피드백, 조직 전망이 조직몰입에 통계적으로 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
또한, 호텔기업 내 조직커뮤니케이션 만족이 직무만족에 미치는 영향을 검증한 결과 조직 커뮤니케이션 환경, 개인성과 피드백, 조직 전망, 매체의 질이 직무만족에 통계적으로 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 조직몰입이 직무만족에 미치는 영향을 검증한 결과 직무만족과 조직몰입이 서로 상호간 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 호텔 종사자의 직무만족과 조직몰입을 높임으로서 고객지향성에 긍정적인 영향을 미친다는 의미로 해석할 수 있겠다.
본 연구는 호텔기업 내 조직커뮤니케이션 만족이 조직몰입 및 직무만족에 긍정적인 영향을 미치며 조직 운영에 있어 핵심적인 관리 지표임을 실증적 연구를 통해 제시했다는 부분에서 의의가 있다고 하겠다. 그러나 향후 유사 연구에서는 이론적 체계화와 연구모형이 더욱 발전되어야 할 것이며, 연구 방법적 측면에서도 타당성과 신뢰성을 더욱 높일 수 있는 다양한 방법을 통하여 연구되어야 할 것으로 판단된다.
With the constantly changing external environment, all companies are struggling with the improvement of efficiency and effectiveness. As employees come from different cultures and backgrounds, the company sets a common goal through company mission and enforces them through shared values. In this way, the managers of the hotel do not only have to focus on maximizing the revenue, but also on the management of the employees. Consequently, a successful operation of a hotel requires a combination of location, size, distinct feature, company vision, and management style, all of which can only be maintained through a complex relationship between the employees. The hospitality industry differentiates itself from other industries in that it provides both tangible and intangible products. Especially due to the high dependence on the intangible service delivered through employees, hotels must adopt an effective form of people management to gain competitiveness in the market. The purpose of this research is to analyze the importance of organizational communication in the formation of employee attitude in the workplace and the quality of customer-oriented service. Both literary research and field investigation have been conducted for this research: utilizing the information gained through former research papers, I was able to form a hypothesis and verify it through extensive field investigation. First of all, variables such as the environment for internal communication, individual character and feedback, company vision and goal, and quality of the medium, positively affected the relationship between the satisfaction level for internal communication and overall employee satisfaction level. Moreover, variables such as the environment for internal communication, communication between departments, communication between coworkers, individual character and feedback, company vision and goal, positively affected the relationship between the satisfaction level for internal communication and overall employee engagement. Secondly, variables such as overall employee satisfaction and engagement level, positively affected the relationship between employee attitude in the workplace and quality of customer-oriented service. Lastly, variables such as environment for employee communication, communication between departments, company unification, and the quality of medium, positively affected the relationship between the satisfaction level of communication in the workplace and quality of customer-oriented service.