연구목적: COVID-19는 전 세계적으로 거의 모든 분야에서 비대면으로의 전환을 확대시켰으며, 교육 분야에서도 온라인 수업으로의 전면적 또는 부분적 전환에 따른 국가 차원의 효과적인 대응을 위한 지속적인 노력이 이루어지고 있다. 본 연구는 통합교육 환경에서 교육을 받고 있는 청각장애 학생의 온라인 수업 실태와 요구도 조사를 통해 효과적인 대응 방안을 모색하는데 목적이 있다. 연구방법: 전국의 통합교육 환경에서 원격수업을 경험하였던 청각장애 초등학생 27명과 중고등학생 22명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 온라인 수업 방식, 원격학습 플랫폼 기능 활용, 문자통역 및 속기 지원 시스템, 보조기기의 활용과 관련된 4개 영역의 총 24개 문항으로 구성하였으며, 각 영역에서의 실태와 요구도를 조사하였다. 연구결과: 설문 조사 결과, 첫째, 온라인 수업에 대한 이해정도는 ‘이해함’과 ‘전부 이해함’이 61.2%로, 대면 수업(81.7%)보다 유의미하게 낮게 나타났다. 절반 이상(57.2%)의 청각장애학생이 교사의 수업방식에서 배려를 받지 못하였다고 하였고, 수업방식의 개선으로 자막 지원의 요구가 가장 높았으며(58.5%), 더하여 강조하기, 천천히 말하기, 시각적 자료제시, 입모양 보여주기, 배경소음관리, 수업에 대한 동기부여 등이 제시되었다. 둘째, 원격학습 플랫폼과 관련하여 높은 만족도(77.5%)를 나타내었다. 플랫폼 기능에 대해 자막 지원과 관련된 요구가 가장 높았으며. 속도조절, 반복 구간 재생, 천천히 보기, 반복기능에 대한 요구가 있었다. 셋째, 문자통역의 경우 영상과 문자통역에서 속도 차이나 동시에 보기 어렵다는 점을 개선 사항으로 응답하였다. 넷째, 보조기기를 전혀 사용하지 않는 학생의 비율이 71.4%로 나타났으나, 사용하는 학생의 경우 만족도가 비교적 높았다(71.5%). 결론: 본 설문 조사 결과는 청각장애 학생을 위한 온라인 수업의 효과적인 방안으로 교사의 원격학습 플랫폼 활용 능력과 청각장애 학생의 특성을 고려한 수업자료 개발 및 교수법 교육, 학생과 학부모 대상 원격학습 플랫폼의 기능 활용 교육, 속기 지원의 확대, 보조기기 활용 능력 교육 및 시스템 지원이 확대될 필요가 있음을 시사한다.
Purpose: COVID-19 has intensified the transition to non-face-to-face communication in all fields worldwide, and continuous efforts are being made to ensure effective responses at the national level to full or partial transition to online classes in the education field. The purpose of this study was to investigate the challenges and demands of online classes faced by students with hearing impairments in the inclusive education system during the COVID-19 pandemic. Method: An online survey was conducted on 27 elementary and 22 secondary school students with hearing impairments who had experienced remote classes in the inclusive education system in Korea. The survey consisted of a total of 24 questions in 4 areas related to online teaching methods, remote learning support platforms, text translation and shorthand support systems, and the utilization of auxiliary devices, and the status and demands in each area were investigated. Result: According to the survey, firstly, understanding in online classes was significantly lower than in face-to-face ones. More than half (57.2%) of the deaf students felt that they were not cared for in class by their teachers. The demand for caption support was the highest (58.5%), and there were also calls for emphasis, slow speaking, visual presentation, mouth-shape, background noise management, and motivation for classes. Second, there was a high level of satisfaction (77.5%) with respect to the remote learning support platform. Platform features also had the highest need for captioning support. There were requests for speed control, section replays, slow viewing, and the improvement of repetitive functions. Third, in the case of text translation, speed differences in video and text translation made it difficult to view them at the same time. Fourth, 71.4% of students did not use an assistive device at all, but the satisfaction level was relatively high (71.5%). Conclusion: The results of this survey suggested that the effectiveness of online classes for hearing-impaired students need to be improved alongside the development of teaching materials and teaching methods, education on the use of remote learning platforms for students and parents, expansion of shorthand support, education on the ability to utilize assistive devices, and system support, taking into account teachers’ ability to utilize platform related to remote classes and the characteristics of hearing-impaired students should be provided.