메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.7 Number.3
발행연도
2007.9
수록면
325 - 344 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
With the increasing importance of the collocational approaches to vocabulary learning in the EFL environment, the present study aims to investigate Korean EFL learners' collocational competence by asking them to participate in the task of controlled writing. Two hundred high school students in Busan participated in the task with 25 questions, which can be categorized by 4 criteria: level of difficulty, L1 transparency, presence in the textbooks and collocation types. The rates of correct responses were examined and statistical results showed that the criterion of presence in the textbook was the only significant factor affecting students' use of collocations in writing. The other factors assumed to be major factors in the previous studies turned out to be insignificant. These findings suggest that we should rethink collocation type-based or L1 transparency-based teaching methodologies, which lead us to realize the crucial role that textbooks play in EFL classrooms. Despite increasing accessibilities to multimedia and authentic materials outside the classrooms, textbooks appear to remain as the leading source for exposure to English in Korean EFL environments.

목차

1. 서론
2. 연어의 유형
3. 실험 설계 및 절차
4. 실험 결과
5. 결론 및 제언
참고문헌
【Appendix】

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-740-014916963