사람들의 라이프스타일과 비즈니스의 기반을 바꾸는 스마트폰의 보급, 비즈니스에 가치 있는 정보를 만들어 내는 IoT(Internet of Things) 및 정보를 창출할 뿐만 아니라 고도의 정보처리와 기업의 비용구조를 바꾸는 인공지능(AI: Artificial Intelligence)의 발전은 금융기관에 구조적인 전환을 가져오고 있다. 본고에서는 이처럼 큰 구조적 전환을 가져오고 있는 원동력과 그것들이 금융기관에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 고찰하였다. 또한, 본문 중의 의견에 관한 부분에 대해서는 필자의 사견임을 사전에 밝힌다. 금융업계는 재빨리 시스템화하기 위해 노력하여 왔지만, 경영체질의 근본적 강화가 주장되고 있는 지금 시스템도 크게 그 모습을 바꾸려하고 있다. 글로벌 기업들은 시스템화에 요구되는 키워드를 (1) 경영체질의 근본적 강화를 도모하는 새로운 비즈니스 프로세스, (2) 고객이나 대리점 등의 편의 제공, (3) 직원만족을 충족시키는 비즈니스 프로세스, (4) 산재위험에 대한 관리 강화 등 4가지 점으로 파악하고 있다. 여기에서 해당 키워드를 실현하는 기업들의 대표적인 솔루션과 거기에 활용되고 있는 특징적인 기술에 대해 설명한다. 금융기관은 앞으로 여러 과제를 극복해 나갈 필요가 있다. 즉, IT의 발전에 따라 초래된 기업과 소비자의 정보의 비대칭성 감소에 따른 상품선택과 관련된 주도권의 소비자로의 이전, 핀테크의 대두나 암호화폐의 보급, 스마트폰을 통한 금융서비스로의 접속의 증가를 통한 고객 인터페이스의 상실, 상품구입에 대한 자금결제의 영향력 저하로 인한 수익성의 저하 및 인공지능의 발전에 의한 금융비즈니스 경쟁의 변화라는 과제에 대해 금융기관은 전략적으로 대응해 나갈 것이 요구된다. 금융기관에 있어서 금융비즈니스를 전개하는데 있어서 가장 중요한 과제가 되는 것은 고객과의 인터페이스를 어떻게 구축하고 유지해 가는가 하는 점이 될 것이다. 왜냐하면 고객과의 접점을 갖는 것은 금융상품이나 서비스를 구입받기 위한 첫걸음이며, 실제로 상품이나 서비스를 개발할 때에 가장 중요한 고객요구를 파악하기 위해서 필요한 정보를 수집할 수 있는가와 직결되기 때문이다. 다만, 단순한 정보의 둘러쌈으로는 고객이 자사의 금융상품이나 서비스를 선택할 확률을 저하시켜 버릴 우려가 있다. 중요한 것은 고객 입장에서 가장 고객요구를 만족시키는 상품이나 서비스를 개발하기 위해서라면, 부족한 정보나 상품·서비스의 개발능력을 보충하기 위해, 타사와의 제휴를 포함한 오픈 이노베이션을 추진하는 것도 필요하다. 그러한 금융기관이 고객에게 제공하는 금융상품이나 금융서비스의 내용도 지금까지와 비교해 크게 변화하고 있다고 생각된다. 금융기관은 IT발전을 활용한 혁신적인 금융상품이나 금융서비스를 제공하는 핀테크의 대두가 가져오는 직접적인 영향뿐만 아니라 IT발전이 사회전체에 초래하는 변화를 바탕으로 스스로가 비즈니스의 대상으로 하는 고객과 시장을 판별하고 갈고 닦은 상품과 서비스라는 핵심역량(경쟁력)을 가지고 요구되는 역할이나 스킬의 변화에 과감하게 대응해 나가는 것이 요구된다.
The spread of smart phones that change people’s lifestyle and business base, the Internet of Things (IoT) that creates valuable information for business, and artificial intelligence that not only creates information, but also changes the cost structure of companies and advanced information processing. The development of Artificial Intelligence (AI) is bringing a structural shift to financial institutions. In this paper, I will consider the driving force that is leading to such a large structural transformation and how they affect financial institutions. In addition, it is stated in advance that it is my opinion about the part about the opinion in the text. The financial industry has been working hard to systematize quickly, but the system is also trying to change its shape greatly, as the fundamental strengthening of management is being claimed. Global companies use the key words required for systemization (1) new business processes aimed at strengthening the fundamentals of management, (2) convenience of customers or agents, (3) business processes that satisfy employee satisfaction, (4) workers’ compensation and it is identified as four points, such as strengthening risk management. Here, the representative solutions of companies that realize the keyword and the characteristic technologies used therein will be explained. Financial institutions need to overcome many challenges in the future. In other words, the transfer of initiatives related to product selection due to the decrease in information asymmetry between companies and consumers caused by the development of IT, the transfer of fintech soybeans or cryptocurrency, and access to financial services through smartphones Financial institutions are required to respond strategically to the challenges of losing profitability due to loss of customer interface, increasing profitability due to a decrease in the influence of payment on products, and changes in financial business competition through the development of artificial intelligence. The most important task in developing a financial business in a financial institution will be how to build and maintain an interface with customers. This is because having a contact point with a customer is the first step to purchase a financial product or service, and it is directly related to whether it is possible to collect information necessary to grasp the most important customer needs when actually developing a product or service. However, there is a risk that the customer’s chances of selecting their financial products or services may be reduced by simply surrounding the information. Importantly, in order to develop products and services that satisfy the most customer needs from the customer’s point of view, it is also necessary to promote open innovation, including partnerships with other companies, to supplement the development capabilities of insufficient information or products and services. It is thought that the contents of financial products or financial services provided by such financial institutions to customers are also significantly changing compared to the past. Financial institutions are based on the changes that IT development brings to society as well as the direct impact of Fintech’s rise to provide innovative financial products or financial services utilizing IT development. It is required to boldly respond to changes in required roles or skills with a core competency (competitiveness) of products and services that are discriminated and polished.