메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김은희 (제주국제대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제51집
발행연도
2017.6
수록면
495 - 511 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
『日本語讀本』 is the first Japanese language textbook in Korean high school. This textbook aims to teach Japanese language, but contains lots of political components. In fact, political components in the textbook are similar to regime propaganda. In this backdrop, this study tries to compare high school Japanese textbook with middle school ethic textbook to reveal how much political contents are included and what these mean.
From the results, high school Japanese textbook is similar to ethic textbook in a way that emphasizes decorum of individual and society and nationality supporting sacrifice of self. Ushin regime’s propaganda such as acclimatization of national characters, awareness of national home land, economic development of the country, Saemaul Undong, reunification were all covered in the Japanese language textbook. It is because the education of the 1970s in Korea was a means of injecting national thought.
Another reason that high school textbook skewed to political means is that Koreans’ stance on Japanese language was not good that Japanese language was forced to learn under colonial rule. This textbook tried to replace those colonial history and negative attitude, rather showed this language actually helps the development of Korea and stability of ruling regime. This textbook manifests that the ethnicity of Korea will not be hurt despite learning Japanese.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 국적 있는 교육과 일본어
Ⅲ. 도덕 교과와의 비교
Ⅳ. 국민 만들기와 국가 이데올로기
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
논문초록

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-910-001015247