빅데이터에 기반한 인공지능기술은 우리의 기존의 보험업무 처리에 혁신을 가져올 것으로 보인다. 특히 챗 지피티(Chat GPT)의 등장은 보험업무의 상당부분을 인공지능으로 대체할 것으로 보인다. 특히 보험업무 개선을 위한 관련 데이터를 수집하고, 해당 데이터를 결합 및 분석하거나 새로운 석유로서 데이터를 가장 잘 활용하는 방법을 결정하는 능력은 보험회사를 포함한 모든 기업에 상당한 상업적 이점을 가져다 줄 것이다. 여기서 데이터 분석, 인공 지능 및 기타 고급 도구의 이점을 성공적으로 채택할 수 있는 기업은 의심할 여지없이 경쟁 우위를 확보할 수 있지만 나머지 기업은 시장에서 도태될 수밖에 없다. 데이터 분석은 경쟁 우위의 핵심 구성 요소가 되었고, 데이터가 더욱 풍부해짐에 따라 데이터의 가치를 활용하는 동시에 관련 위험을 관리하는 것이 경영자의 관심의 우선순위가 되었다.
빅데이터와 인공지능은 보험마켓팅, 보험모집 및 보험계약의 체결, 보험증권의 발급 및 보험사고 접수, 보험금 지급 심사 및 결정, 주문형 보험상품(On-Demand Insurance)의 출시 등, 모든 보험업무의 변화와 혁신을 불러올 것으로 보인다.
특히 보험소비자의 니드에 맞춘 상품광고가 가능하게 되었고, 사용량에 따라 위험의 존재시기에 따라 탄력적으로 보험기간을 시작하고 종료할 수 있는 주문형보험상품 등 혁신적인 보험상품의 출시가 더욱 활발하게 될 것이다. 보험가입을 위한 청약 및 승낙 등 보험계약의 체결과정 및 방법 등이 다양화될 것이고, 신속하게 진행되어 보험계약자의 이익을 보호하게 될 것이다. 고지의무 제도 및 설명의무에서 인공지능의 활용이 급격히 증가하고, 인공지능의 분석능력과 판단능력의 강화로 보험사고의 접수 및 보험금 청구의 서류의 접수가 용이해지고 관련 서류가 접수된 후 즉각적인 보험금 지급이 이루어질 수 있다. 오픈 에이아이(Open AI)가 개발한 챗 지피티는 대규모 언어모델 챗봇으로 보험업의 업무 간소화 추진에 막대한 영향을 미칠 것으로 예상된다. 보험시장에서는 최근 보험계약자가 제2회 이후의 보험료를 납입기일까지 납입하지 않아 보험료 납입을 연체하는 경우, 보험회사가 ‘인공지능 음성봇(전자적 상품설명장치)’을 활용하여 납입최고를 할 수 있는지 여부 등에 대한 문의 등 인공지능 관련 문의가 늘어나고 있는데 이는 이미 인공지능 기술이 보험업계 현장에 이미 침투하여 운용되고 있다는 증거이다. 인공지능을 사용하여 결합하고 분석할 때 빅데이터의 세분화를 통해 다양한 과거, 현재 및 예측된 미래 행동과 사건에 대한 통찰력을 제공할 수 있는 잠재력을 가지고 있고, 위험평가, 보험인수, 마케팅, 보험금 청구 및 손해사정, 보험사기 조사 등 다양한 맥락에서 보험부문의 혁신을 가능하게 할 것인 바, 보험회사는 회사 자체적으로 인공지능화 척도를 마련하여 빅데이터와 인공지능 기술의 수용 태도 및 보험업무 응용상품 출시 여부, 인공지능 기술 등과 업무 접목 분야의 확산 정도 등 빅데이터 및 인공지능기술 침투율이 어느 정도인지 객관적으로 평가하여 보험업무 혁신에 박차를 가할 필요가 있다.
AI technology based on big data is expected to revolutionize our existing insurance business processing. In particular, the emergence of Chat GPT is expected to replace a significant portion of insurance business with AI. In particular, the ability to collect relevant data for improving insurance business, combine and analyze such data, or determine how to best utilize data as new oil will bring significant commercial benefits to all companies, including insurance companies.
Companies that can successfully adopt the benefits of data analysis, AI, and other advanced tools will undoubtedly gain a competitive advantage, while the rest will be eliminated from the market. Data analysis has become a key component of competitive advantage, and as data becomes more abundant, utilizing the value of data while managing related risks has become a priority for managers. Big data and AI are expected to bring about changes and innovations in all insurance business, including insurance marketing, insurance solicitation and conclusion of insurance contracts, issuance of insurance policies and acceptance of insurance claims, insurance payment review and decision, and launch of on-demand insurance products.
In particular, product advertisements tailored to the needs of insurance consumers have become possible, and innovative insurance products such as on-demand insurance products that can flexibly start and end the insurance period depending on the time of risk depending on usage will be launched more actively. The process and method of concluding an insurance contract, such as application and approval for insurance subscription, will be diversified, and will be processed quickly to protect the interests of policyholders. The use of artificial intelligence in the notification obligation system and explanation obligation will rapidly increase, and the strengthening of artificial intelligence's analysis and judgment capabilities will make it easier to receive insurance accident reports and insurance claim documents, and insurance payments can be made immediately after related documents are received.
Chat GPT developed by OpenAI is a large-scale language model chatbot that is expected to have a huge impact on promoting the simplification of work in the insurance industry. In the insurance market, there has been an increase in inquiries related to AI, such as whether insurance companies can use ‘AI voice bots (electronic product explanation devices)’ to maximize payment when policyholders fail to pay insurance premiums after the second installment by the due date, which is evidence that AI technology has already penetrated and is being used in the insurance industry.
When combined and analyzed using AI, it has the potential to provide insight into various past, present, and predicted future behaviors and events through segmentation of big data, and it will enable innovation in the insurance sector in various contexts such as risk assessment, insurance underwriting, marketing, insurance claims and damage assessment, and insurance fraud investigation. Therefore, insurance companies need to establish their own AI scale and objectively evaluate the penetration rate of big data and AI technology, such as the acceptance attitude of big data and AI technology, whether to launch insurance business application products, and the extent of the spread of business integration with AI technology, etc., to spur innovation in insurance business.